Tiiviin saliharjoittelun ja oikeanlaisen ruokavalion jälki näkyy Netan kropassa.

Netta kertoo vuoden takaisista tunnelmistaan hymy huulilla. Viime tammikuusta hän on laihtunut 22 kiloa.

– Kuntosaliin innostuin jo reilu kolme vuotta sitten. Vaikka harjoittelin todella kovaa, ravinnon määrä ei ollut sopusuhtainen kuntosaliharjoitteluiden kanssa. Söin aivan liikaa kulutukseen nähden. Tosin päälle kulutuksen täytyykin syödä, mutta jokin järki on hyvä pitää siinäkin hommassa, muistelee Netta noita aikoja.

Kuntosalilta löytyi kuitenkin myös ravintotietämystä. Haminalaisen Fitplanet Centerin Personal Trainer Veikko Niiranen kysyi Netalta hänen tavoitteistaan ja laati ravinto-ohjelman.

– Netta oli päättäväinen ja valmis sitoutumaan kovaan ruokavalioon, kertoo Veikko, jolla on tausta kehonrakennuksen kilpailijana ja sieltä on myös vankka tietämys ravintoaineista.

– Olen aina tykännyt haastaa itseäni ja laittaa itseni likoon. Kovan dieetti-ruokavalion aloittaminen oli hyvä tapa haastaa, sekä testata oman pään lujuutta toden teolla. Kovaa päätä, tahtoa sekä motivaatiota löytyi paljon.

Ensimmäinen 10 kiloa lähti Netalta helposti:

– Siinä lähti 10 kiloa aluksi lähinnä nesteitä. Hyvä alku antoi luottoa siihen, että jos noudatan ohjeita, pääsen tavoitteisiin. Hiilihydraatit minimiin, samoin rasvat ja tilalle runsaasti proteiinipitoista ravintoa eri ravintolähteistä monipuolisesti.

– Proteiinia saan lihasta, kanamunista ja maitotuotteista kuten rahkasta. Ei dieettaaminen sentään mitään rakettitiedettä ole, kertoo Netta.

Salikavereilta ja salin henkilökunnalta saatu positiivinen palaute sekä kannustus auttoivat Nettaa pitämään motivaation katossaan dieettijakson aikana.

– Oma peilikuva alkoi muuttua, vanhat farkut kävivät väljiksi. Aloin saada päivittäin salilla muilta treenaajilta positiivista palautetta, joka kannusti entistä kovempaan treeniin. Jotain oli selvästi tapahtunut.

Saliharjoittelu jatkui tiukan ruokavalion ohella ennallaan. Netta sanoo hyötyneensä dieetistä, sekä sen aikana koetuista asioista muullakin tavalla kuin pelkästään vartalon muutoksen kannalta.

– Kova treenaaminen ja tiukan ruokavalion noudattaminen viikosta sekä kuukaudesta toiseen on tuonut rutkasti lisää henkistä lujuutta, joka antaa jatkoon lisää motivaatiota, itseluottamusta sekä entistä enemmän sisua koviin harjoituksiin.

Netan treenit pohjautuivat viiteen kovaan kuntosaliharjoitteluun viikossa, kerrallaan 40- 60 minuuttia. Tämänhetkistä ruokavaliotaan Netta jatkaa vielä saadakseen hieman vielä rasvaprosenttia alaspäin.

– Tärkeintä on kuitenkin muistaa tässä vaiheessa dieettiä, että peilikuva on huomattavasti parempi mittari kuin vaaka, painaahan lihas tunnetusti enemmän kuin läski. Tavoitteenani oli karistaa ylimääräinen rasva ja saada huomattavasti sporttisempi sekä kireämpi vartalo.

Saliharjoittelua hän ei jätä:

– Kun saan rasvaprosenttia vielä hieman alaspäin, tavoitteeni on jatkaa lihasmassan kasvatusta entistä viisaampana sisäistäen suhteuttaen ravinnonmäärän treeniin, jossa tavoitteena on lihasmassan kasvattaminen, pohtii Netta.

Personal Trainer Veikko Niiranen sanoo, että Netta on loistoesimerkki siitä, mihin sitoutunut nuori voi yltää pitkäjännitteisellä harjoittelulla sekä oikeanlaisella ruokavaliolla.

– Muodonmuutos tammikuisesta Netasta on ollut uskomaton. Edes kaikki Netan ystävät eivät ole meinanneet tunnistaa uuden muodon saanutta neitosta. Taatusti dramaattisin muutos, mitä tällä salilla on nähty, arvioi Veikko.

Netta valmistui viime vuoden toukokuussa Etelä-Kymenlaakson Ammattiopistosta matkailuvirkailijaksi. Kesätöiden jälkeen hän ei ole vielä löytänyt työpaikkaa, mutta haku on päällä.

– Opiskelu on aina myös mahdollisuus. Terveys- sekä liikunta-ala kiinnostavat, siihen olen saanut virikkeitä kuntosalin puoleltakin. Liikuntaa enkä salia jätä, se on aina ollut iso osa elämääni, vakuuttaa Netta, jonka lapsuus ja nuoruus menivät koripallokentillä.

  • Slider image
  • Slider image

Netan tukena ja valmentajana kuntosaliharjoittelussa on ollut FitPlanet Centerin PT Veikko Niiranen.

  • Slider image
  • Slider image