Haminan kaupunginvaltuusto 2012–2017 yhteiskuvassa ennen viimeistä kokoustaan.

Kiistelty Matinsaaren ja sen lähialueiden asemakaava ja asemakaavan muutos läpäisivät Haminan kaupunginvaltuuston. Kaava mahdollistaa uuden tie- ja rutatieyhteyden rakentamisen Haminan satamaan.

Valtuutettu Ritva Hauhia (kesk) esitti kaavaesityksen hylkäämistä ja sai monilta tahoilta kannatustakin. Äänestyksessä elinkeinoelämän perustelut vyöryivät kuitenkin yli ja kaupunginhallituksen pohjaesitys kaatoi Hauhian selvin lukemin 34–9.

Hauhialle tukea antoivat Vihreitten valtuutetut Aarni Ahtola ja Katja Andrejev. Valtuutettu Vesa Koskiaho (kesk) ihmetteli, ettei 80 huomautustakaan tuonut mitään muutosta kaavaehdotukseen.

– Kaavaa valmistellut virkamies ei tässä paikassa kuunnellut herkällä korvalla kansalaisten ajatuksia, arvioi Koskiaho.

– Sataman pitää kehittyä, mutta tien ja rautatien johtaminen virkistysalueen kautta on huono ratkaisu, sanoi valtuutettu Pentti Hämäläinen.

Kaupunginjohtaja Hannu Muhonen puolusti voimakkaasti kaavaehdotusta.

– Virkamiehen velvollisuus on valmistella jokainen päätösesitys parhaan ymmärryksensä mukaan. Tätä kaavaa on valmisteltu haminalaisia ja Haminan nuorta sukupolvea varten, joka hyödyn aikanaan saa, sanoi Muhonen.

– Kaavan on oltava toteuttamiskelpoinen emmekä voi vähätellä satamayhtiön mielipidettä, se on sentään Suomen suurin yleissatama.

Tukensa kaavalle antoivat myös kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja Jaana Suikkanen (kok), sekä valtuutetut Ville Virtanen (sd), Jaakko Koskinen (kesk), Jouko Yläjääski (kesk) sekä vahvan puheenvuoron pitänyt Tapio Lepistö (kok), joka istuu HaminaKotkan satamayhtiön hallituksessa.

Äänestyksessä olivat ensin vastakkain valtuutettu Harri Kerkelän vaatimus oikeusasteissa nurinmenevän kaavaesityksen valmistelleen virkamiehen saattaminen vastuuseen sekä valtuutettu Hauhian kaavaesityksen hylkäämisesitys. Hauhian esitys voitti 9–6, kun suurin osa valtuutetuista äänesti tyhjää.

Hauhia sai äänestyksessä kaupunginhallituksen pohjaesitystä vastaan taakseen Vihreitten lisäksi valtuutetut Koskiahon, Hämäläisen, Jorma Kasarin (vas), Jarmo Rissasen (sd), Simo Suutarin (kesk) ja ainoana Perussuomalaisena valtuutettu Nina Joffelin.

Rissanen jätti äänestyspäätökseen eriävän mielipiteensä. Valtuutettu Kerkelän eriävää ei suostuttu kirjaamaan pöytäkirjaan, sillä hän äänesti kaupunginhallituksen pohjaesityksen puolesta.

Päätös ei yllättänyt Pohjolaa, valitus on tulossa

Haminan kaupunginvaltuuston kaavapäätös Matinsaaresta ei yllättänyt kaavan valmistelijaa, kaupunginarkkitehti Vesa Pohjolaa.

– Valtuuston päätös oli arvovalinta, jossa vastakkain olivat virkistysalue ja vahva elinkeinopoliittinen linjaus. Ennakkoon arvelin, että myönteinen päätös tulee numeroin 30–10. Nyt äänestys antoi lukemat 34–9, tuumi Pohjola.

Valtuuston kaavapäätös on lainvoimainen 30 päivän kuluessa valtuuston pöytäkirjan hyväksymisestä, ellei mikään taho valita asiasta Itä-Suomen hallinto-oikeuteen.

– Uskon, että valituksia tulee. Yhteiskunnallisesti merkittävissä kaava-asioissa valituksen käsittelyajan suositus on kuusi kuukautta, mutta uskon päätöksen tulevan aikaisintaan vuodessa valituksen jättämisestä.

Hallinto-oikeuden päätöksestä on mahdollista valittaa edelleen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja jos Matinsaari joutuu tekemään koko kierroksen läpäisten oikeusasteet, kaava voisi olla lainvoimainen aikaisintaan vuoden 2019 aikana.

– Haminan kaupunginvaltuusto on nyt sanansa sanonut. Demokratian syvin olemus mielestäni hämärtyy, kun pontevasti mielipiteittensä takana olleet eivät ole suostuneet muuttamaan kantojaan. Syvällinen vuoropuhelukaan eri tahojen kanssa ei tuonut toivottua tulosta.

Matinsaaren alueen puolestapuhujaksi profiloitunutta kaupunginvaltuutettu Ritva Hauhiaa ei valtuuston päätös myöskään yllättänyt.

– Valituskierros tästä lähtee liikkeelle. Kaavan valmistelussa on tehty selkeitä virheitä eikä kaikessa ole edetty lainmukaisessa järjestyksessä. Oikeusasteiden on syytä tutkia koko paketti, sanoi valtuutettu Hauhia.