Hamina Tattoon ja kaupungin osastoon tutustumassa Tattoon toiminnanjohtaja Hannu Kaukiainen (vas.), Lippumaailman toiminnanjohtaja Kimmo Kiljunen, kaupunginjohtaja Hannu Muhonen sekä Tattoon taiteellinen johtaja Lassi Ikäheimo.

– Matkamessut on kiistatta suurin yksittäinen markkinointipanostuksemme. Tattoo-vuosina olemme paikalla omalla osastollamme ja välivuosina kierrämme esimerkiksi ryhmämatkailutapahtumissa, sanoo Hamina Tattoon toiminnanjohtaja Hannu Kaukiainen.

Mukana Tattoon osastolla oli myös Lippumaailma -hanke, joka huipentuu toukokuussa, kun Haminassa vedetään maailman suurin Suomen lippu 100-metriseen salkoon.

– Lippumaailman valtioliput keräsivät kyllä odotetusti huomiota osastollamme, arvioi Kaukiainen.

Myös Lippumaailma -hankkeen vetäjä Kimmo Kiljunen oli vaikuttunut Haminan saamasta näkyvyydestä.

– Hamina herätti huomiota. Hamina Tattoo ja Lippumaailma kytkeytyivät messuilla hienosti toisiinsa, arvioi Kiljunen.

Suomen suurlippu etenee suunnitelmien mukaan.

– 100-metrinen lippusalko saa arvokkaan alustan, sillä perustukset saavat pintaan suomalaista graniittia, paljasti Kiljunen.

Hamina Bastionin tapahtumakalenteri 2018 on täyttynyt hienosti. Tapahtumakalenterissa on toistakymmentä suurta yleisötapahtumaa ja kalenteri täydentyy edelleen. Mukaan mahtuu niin kotimaisten kuin kansainvälisten huippuartistien tähdittämiä musiikkifestivaaleja, näyttelyjä kuin musikaaliakin.

– Jo vuosi 2017 oli Hamina Bastionin ja Haminan kaupungin tapahtumatuotannon ennätysvuosi. Kävijöitä tapahtumissa oli reilut 41 000, kasvua edellisvuoteen oli lähes 15 000. Kuluvana vuonna pelkästään Hamina Tattoon uskotaan tuovan kaupunkiin jopa 150 000 kävijää, kertoo Vetovoimapalvelupäällikkö Paula Kouki.

Haminan kaupunki tunnetaan jo laajasti suurten yleisötapahtumien tapahtumapaikkana lähinnä Hamina Bastionin ansiosta.

– Tapahtumien tuomat vierailijat hyödyttävät koko kaupunkia, seudulle jää euroja pääsylippujen lisäksi ravintoloille, majoitusliikkeille ja paikallisille yrittäjille. Tämä mahdollisuus yrittäjien kannattaa hyödyntää ja huomioida esimerkiksi tapahtumanaikaisissa aukioloajoissa, sanoo Kouki.