Eki Lahti, Iina Hirvilahti ja Seija Nousiainen asettuivat kokeilumielessä asiakkaan paikalle kiirevastaanoton odotustiloissa, joihin on sisustuksella tuotu uutta ilmettä.

– Täällä palvellaan kaikki kiireellisen hoidon tarpeessa olevat. Sairaskohtaukset, murtumat, kipupotilaat; kaikki sellaiset oireet ja vaivat, jotka vaativat kiireellistä hoitoa. Vastaanotolla tehdään myös polikliinisiä lääkintä- ja tutkimustoimenpiteitä, kuten suonensisäisiä lääkehoitoja sekä peruselintoimintojen tarkkailua. Lääkärinlähetteellä tehdään myös tähystykset ja rasitus-ekg -tutkimukset.

Kuten sen nimikin kertoo, kiirevastaanotolle tullaan ilman ajanvarausta ja asiakkaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Vastaanotolla on saatavissa lääkärin ja sairaanhoitajan palvelut. Erilaisista kivuista kärsiville on arkisin saatavilla myös fysioterapeutin palveluita.

– Meille kannattaa aina soittaa ja kysyä, jos jokin asia mietityttää, rohkaisee Hirvilahti.

Kiirevastaanottoon saa puhelimitse yhteyden soittamalla 05 749 3217. Se on auki joka päivä klo 8-22, yöpäivystys on entiseen tapaan Kymenlaakson keskussairaalassa Kotkassa. Kiirevastaanotto löytyy myös facebookista nimellä Hamina Kiirevastaanotto ent. Päivystys.

Kiirevastaanoton yhteydessä toimii myös hygieniahoitaja, jonka toimenkuvaan kuuluvat tartuntatautihoitajan tehtävät sekä mm. aikuisten ja matkailijoiden rokotukset.

Tavoitteena laadukkaat lähipalvelut

– Haluamme tuottaa haminalaisille laadukkaita ja tarpeita vastaavia lähipalveluita. Kehittämistyössä onkin asiakasnäkökulma hyvin tärkeä, terveysaseman osastonhoitaja Seija Nousiainen toteaa.

Asiakasraadin lisäksi asiakkaiden antamaa palautetta kerätään mm. ulko-ovien lähelle sijoitetuilta tablet-laitteilta.

– Lähiaikojen kehittämishankkeita on mm. puhelinpalvelun parantaminen, mihin erityisesti toivotaan asiakkailta kommentteja ja ehdotuksia.

Lisäksi kevään aikana ollaan toteuttamassa sähköinen ajanvarausjärjestelmä hygieniahoitajalle. Myös etälääkäripalveluiden laajentaminen kiirevastaanotolle ja tehostettuun kotisairaanhoitoon on toteutumassa pian.

Uutta on myös kiirevastaanoton yhteydessä toimiva kriisivastaanotto.

– Meiltä saa keskusteluapua arkielämän kriisitilanteissa matalan kynnyksen periaatteella. Keskustelemaan voi hakeutua ilman lähetettä, soittamalla ja varaamalla tapaamisajan. Riippuen työtilanteesta emme aina voi päivystää puhelinta, mutta vastaajaan jätettyihin soittopyyntöihin ja viesteihin vastaamme heti tilaisuuden tullen, erityissosiaaliohjaaja Eki Lahti kertoo.

Soittamalla numeroon 040 199 1765 voi arjen äkillisissä kriisitilanteissa saada apua. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi erilaiset onnettomuudet, uhkatilanteet, läheisen kuolema, vakava sairastuminen jne.

– Usein apua saa jo keskustelemalla ulkopuolisen kanssa. Tarpeen mukaan ohjaamme asiakasta eteenpäin vahvempien tukitoimien piiriin.