Kun rautateillämme tapahtuu onnettomuus, kyseessä on useimmiten hyvin vakava tapaus. Tapaus, joka nostaa aina pintaan rautateitten turvallisuuden laiminlyönnit.

Haminalaiset muistavat elokuussa 1989 Poitsilan ratapihalla tapahtuneen onnettomuuden, jossa ylitäytetyn vaunun Absorbent-liuotinseos valui vaunun kylkiä myöten kuumentuneeseen vialliseen laakeriin.

Poitsilan tulipalo avasi silmät turvallisuuden suhteen. Ratapihojen palotiet ovat senjälkeen nousseet tarkkailuun, samoin Venäjältä tulevien vaunujen ylitäyttö. Merkittävä ylitäytön ehkäisypyrkimys oli kotkalaisen merikapteenin Carl-Gustaf Walldénin oivallus kontrolloida Suomeen saapuvaa vaunuletkaa Vainikkalassa röntgensäteillä.

Bensiinin jalostukseen ei Absorbentia enää käytetä sen lyijypitoisuuden vuoksi. Uusin aine polttomoottorien nakutuksenehkäisijäksi on MTBE. Mäntyharjun junaturmassa juuri MTBE:tä sisältänyt vaunu karkasi topparin läpi, jolloin tuhansia litroja supervaarallista ainetta valui ja haihtui luontoon.

50 säiliövaunun seisottamiselle Kinnin liikennepaikalla Mäntyharjussa oli Liikenneviraston lupa, mutta Etelä-Savon pelastusviranomaisilla ei ollut aavistustakaan vaarallisista aineista.
Mäntyharjun onnettomuudesta on syytä ottaa oppia. Kemikaalijunien ja myrkkyjunien turvallisuusnormeja tulee tiukentaa entisestään. Haminassa ja Kotkassa myrkkyturvallisuuden maksimointi on helppo hyväksyä, sillä juuri satamiemme kautta valtaosa Venäjältä kolmansiin maihin laivattavista aineista kulkee.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja