– Kun tieto postin sulkemisesta tuli, päätöstä vastustavaan vetoomukseen saatiin kolmessa päivässä 283 nimeä ja facebookissa vielä 119 lisää, mutta vetoomuksista ei ollut mitään hyötyä. Meille ei annettu edes mahdollisuutta vaikuttaa päätökseen. Posti suljettiin 27. päivä, vain kahden viikon päästä siitä, kun siitä meille tiedotettiin, Tiina Ekengren ja Ritva Hauhia toteavat.

Tiina Ekengren ja Ritva Hauhia olivat jättäneet myös Postin verkkopalveluun palautetta ja toivoivat, että lopetuspäätös peruttaisiin. He vetosivat siihen, että alueella asuu paljon iäkkäitä ihmisiä, joiden on vaikea liikkua pitkiä matkoja ja julkiset liikenneyhteydetkin ovat olemattomia.

Hellevi Joffel sanoo, että ongelmia tulee myös niille, joilla ei ole omaa autoa.

– Paketin hakeminen Haminan keskustasta nostaa jo paketin hintaa kahdeksalla eurolla ja linja-autoasemaltakin on vielä matkaa Pikkuympyräkadun postiin.

– Luultavimmin siinä käy niin, että paketin hakija hyytyy ennen kuin paketti on linja-autopysäkillä, Ritva Hauhia jatkaa.

– Uudessa-Summassa asuu 2500 ihmistä ja täällä on myös paljon yrityksiä, Hauhia lisää.

– Lisäksi Reitkallin ja Neuvottoman asukkaista osa käyttää Uuden-Summan postia, Ekengren jatkaa.

– Lakkautuspäätös ei ole mistään kotoisin, kritisoi yrittäjä Santtu Narkilahti, joka käyttää postin palveluita päivittäin.

– Lakkautuspäätös ei ole mitenkään asukaslähtöistä, Hauhia ja Ekengren painottavat.

Myös K-Marketin tuleva kauppias Sari Savinen olisi mielellään pitänyt postin kaupassa.

Postin palvelupäällikkö Kari Niukkanen perustelee, että Siitosentien postin asiointimäärät ovat olleet pieniä eikä Postilla tämän vuoksi ole liiketaloudellisia edellytyksiä ylläpitää postia alueella.

– Haluamme kuitenkin tarjota alueen asukkaille postipalvelut mahdollisimman läheltä.

Yhdistämällä laajemmin alueita voimme turvata postipalveluiden kohtuullisen saatavuuden alueen asukkaille.