Ensimmäiset Kazakstaniin laivattavat jättimäiset, energiateollisuuden tarpeisiin öljy- ja kaasukentille menevät modulit saapuivat maanantaina valtamerikuljetuksina Haminaan Palokankaan laituriin. Haminasta modulit, joita tulee olemaan useita kymmeniä,  laivataan jokikuljetuksina kohti Kazakstania.

Kazakstanin moduliprojekti vie Haminan satamasta lähes kaiken tilan, joka kasvaneilta sahatavarakuljetuksilta jää. Sataman kehittämisen kannalta tilanne on kiusallinen, sillä etenkään suurille asiakkaille ei voi tarjota palveluja. HaminaKotkan satamien kautta kulkee jo 44 % maamme sahatavarasta. Kaukoitään sahatavara lähtee Mussalosta konteissa, muut laivataan Haminasta.

Kazakstaniin laivattavat modulit kuuluvat kansainväliseen projektiin, jonka hinta lähentelee 40 miljardia euroa. Matkaa Haminasta Kazakstaniin tulee yli 4000 kilometriä, pääreittinä on Volga, joka laskee Kaspianmereen.

Kazakstanin laivauksista vastaa belgialainen projektikuljetusten jättiläinen Sarens-ryhmä. Valtamerikuljetukset hoitaa COSCO Shipping, jokikuljetukset Venäjän halki ovat puolestaan Blue Water Shippingin vastuulla.

Jokikuljetuksia varten on rakennettu juuri tarkoitukseen soveltuvia aluksia. Haminan sijainti on projektin kannalta ihanteellinen, osa  moduleista  kulkee Kazakstaniin myös Bulgarian Burgasin sataman kautta.

Tänä vuonna moduleita kulkee Haminan kautta alle 10. Kuljetusten painopiste on vuosina 2019 ja 2020.

Kazakstan-projektia logistiikka-alan asiantutijat seuraavat suurella mielenkiinnolla. HaminaKotkan Satama Oy aikoo myös ottaa kaiken hyödyn julkisuudesta. Haminan satamaan on rakennettu kokonaan uusi laituri jokilaivoille, kaikki valmistelut on tehty, jotta hanke etenisi onnellisesti maaliin vuonna 2021.

Onnistuessaan Kazakstan-projekti voi olla avaus muille Haminan mittaville projektilaivauksille. Venäjän jokireittien valtaamista voi pitää myös pienimuotoisena jokilaivausten Koillisväylänä.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja