Satu Liikkanen, satupuiston luoja ja lavasteopiskelijoiden toteuttama Antero Vipunen, maan alla makaava jättiläinen ja tietäjä. – Virtuaalisuus on tätä aikaa Halusin kuitenkin välttää sen liiallista hyödyntämistä, että kävijät muistaisivat havainnoida myös luontoa, toteaa Satu.

– Tarinan pohjana on kansanperinne, kalevalaiset teemat ja sadut. Tietokirjailija ja kansanperinteen tutkija Marjut Hjelt on ollut tässä suurena apuna.

Virtuaalinen maailma avautuu kävijän oman älypuhelimen kautta. Ilmaiseksi ladattava sovellus avaa taika-avainten avulla vaiheittain etenevän tarinan. Satumetsään ja tarinaan voi perehtyä myös ilman virtuaalitekniikkaa, paperilta luettavien ohjeiden avulla. Mutta silloin kyllä menettää esimerkiksi viehättävät, puhelimen näytöllä leijuvat keijukaiset ja muut virtuaali-ihmeet.

– Virtuaalihahmot on toteuttanut kuvittaja, animaatiopiirtäjä Heikki Väyrynen. Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa kotimainen sovelluskehittäjä Advice 3D ja metsän hahmoja rakentaneet Outokummun lavastealan opiskelijat.

Konseptin täydentää kotimaisen Namitupa-karamellitehtaan valmistama, tarinan henkeen sopiva tuotesarja, joka sisältää muun muassa karamellejä, teetä, saippuaa.

Liikkasen kehittämä konseptikokonaisuus on Suomessa uutta. Tarkoituksena onkin saada se valtakunnalliseen levitykseen.

Ajatus on itänyt jo vuosia. Audiovisuaalista kulttuuria tukevan AVEK:n tuotekehityksen tuki mahdollisti idean toteuttamisen.

Metsänportin virtuaaliseen satumetsään pääsee tutustumaan kesäaikaan keskiviikosta lauantaihin kello 14-18 välillä. Virolahden entisen kansakoulun alueella sijaitsevan satumetsän ja kahvilan lisäksi kiinteistöstä löytyy 50-paikkainen nukketeatteri.

  • Slider image

Varjoisan ja salaperäisen, aidon metsäluonnon keskeltä voi löytää tällaisia sadunomaisia yllätyksiä.

  • Slider image