Kaasuauton tankkaaminen on helppoa, näyttää Arto Tilli.

 

– Kun tankkaan autoon 15 kiloa maakaasua, hintaa tankkaukselle tulee reilu 21 euroa. Kaasutankillisella ajan noin 450 km eli siitä voi laskea polttoainekulut per kilometri, sanoo Tilli.

100 kilometrille tulee polttoainekustannuksia 4,81 euroa. Lukemiin ei taida pystyä millään muulla polttoaineella kulkevilla autoilla.

Tilli ajoi edellisellä autollaan 300 000 km. Dieselpeli oli tulossa matkansa päähän ja oli pakko hakea uutta vaihtoehtoa. Kaasu löytyi ajamisen kuluja vertaillessa.

– Kaasuautoa epäilevät perustelevat vastustustaan tankkaamisen hankaluuteen. Tankkaaminen onnistuu kuitenkin likimain kaikkialla Suomessa. Lähimmät tankkauspaikat ovat Haminan lisäksi Karhulan Amiraalissa ja Kouvolassa. Muutamassa vuodessa tankkauspisteet kattavat koko maan, tietää Tilli.

Suomessa lienee tällä hetkellä noin 5 000 kaasulla kulkevaa autoa. Arto Tilli hämmästelee vähäistä määrää, kun esimerkiksi Italiassa kaasuautoja on miljoona!

– Autokaupallakin on tässä sormensa pelissä. Kun haeskelin liikkeestä kaasuautoa, ensin oli vakuutettava automyyjä aikeistani. Luulen, ettei autokauppa ole vielä tiedostanut kaasuautoilun edullisuutta saati sen ekologisuutta. Biokaasustahan ei ilmakehään jää kuin vesihöyryhenkäys!

Suomessa kaasuautoja maahantuovat VW-konserniin kuuluvat merkit Volkswagen, Skoda, Audi ja Seat sekä myös Opel. Euroopassa kaasuautojen kirjo on paljon laajempi, mutta siellä kaasuautoista ovat kiinnostuneita myös autokauppiaat.

Tilli on tankannut kaasua autoonsa nyt jo kymmeniä kertoja, sillä vuotuinen kilometrimäärä on perheen autolla ollut 35 000 km. Tillin menopelissä on myös 50 litran bensatankki, joten molempien tankkien yhdellä tankkauksella on mahdollisuus huristella vaikka 1 350 kilometriä.

– Vain kerran olen tankannut bensaa piipahtaessani Vuokatissa, ja sitä varten autossa on 50 litran bensatankki. Verrattuna edelliseen dieselautooni kuukausisäästö polttoainekuluissa on 200 euron luokkaa. Luulisi tuon jo kiinnostavan useampia autoilijoita!

Haminassa kaasuauton tankkaus käy Itäväylän Bensiksellä, jonne biokaasun toimittaa Haminan Energia. Bensiksen biokaasu on myös paikallisesti tuotettua, sillä kaasu valuu Haminaan putkistoja pitkin Haminan Energian biokaasulaitoksesta Vahterikonkankaalta Virolahdelta. Laitoksen vuosituotanto riittää 1 500 – 2 000 kaasuauton tarpeisiin.

Haminan Energia rakentaa parhaillaan LNG-kaasuterminaalia Haminan Satamaan. Vuonna 2020 terminaali toimittaa asiakkaille LNG-kaasua vaikka koko Etelä-Suomeen.

– Kun kaasun tarjonta lisääntyy, hinnatkin pysyvät kurissa. LNG kiinnostaa teollisuutta ja merenkulkua, mutta myös tieliikenteen raskas kalusto on vaihtamassa LNG:n käyttöön, tietää Arto Tilli.

  • Slider image
  • Slider image
  • Slider image

Kaasupistooli asettuu aivan bensatankin korkin kupeelle.

Kaasulla kulkevan Skodan erottaa vain peräpellissä olevasta pienestä G-TEC -merkistä.

Kaasu-Skodan moottori ei eroa lainkaan tavallisesta bensiinimoottorista.

  • Slider image
  • Slider image
  • Slider image