Ensimmäisenä muuruskauhan tarttui valtiovarainministeri Petteri Orpo, joka työskentelyä seuraavat Markku Tommiska (vas.), Kimmo Naski ja Alexandre Eykerman.

– Haminan LNG-hanke on vankka osa kansallista strategiaamme, josta kaikki suomalaiset voivat ylpeillä, sanoi Orpo.

– Päästöttömään energiaan siirtyminen luo pohjaa maamme kestävälle kasvulle. Panostamalla liikenteeseen ja ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön luomme edellytyksiä vientiteollisuutemme menestymiselle, sanoi Orpo.

Orpo korosti sitä, että tulevaisuuteen pitää investoida:

– Samassa laivassa me olemme ja pian laivassamme ja maailman muissakin laivoissa on LNG-kaasulla toimivat moottorit!

Euroopan satamien tulevaisuus on energia- ja ympäristökysymysten ratkaisuissa, korosti omassa puheessaan myös Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen.

– Suomen suurimman yleissatamamme liikenteen kasvuluvut ovat tänä vuonna olleet tonneissa yli 14 %. Tähän vaikuttaa satamamme suuruuteen perustuva kilpailukyvyn parantuminen. HaminaKotkan satama on voittanut useita merkittäviä liikenteen kilpailutuksia kotimaassa ja olemme myös Venäjän transitossa, sanoi Muhonen.

– Satamamme on saanut merkittäviä erikoiskuljetuksia ja toimintoja. Esimerkiksi Mussalon satamassa Nord Stream 2:en kaasuputkien betonointi, varastointi ja kuljetukset työllistää satoja henkilöitä. Haminassa puolestaan käsitellään ja varastoidaan fyysisesti valtavia moduuleja, jotka kuljetetaan Venäjän sisävesireittien kautta Kazakstaniin öljykentille.

Peruskiven muuraustilaisuudessa kiiteltiin vuolaasti Haminan Energian rohkeita avauksia ja investointeja energiatuotannossaan. Yhtiö on mukana mm. ydinvoimaloissa, tuulivoima- ja biokaasutuotannoissa. Parhaillaan yhtiö rakentaa uutta kaukolämpölaitosta ja on aktiivisesti ollut kokoon juoksemassa rakenteillaolevaa LNG-terminaalia, joka on Haminan Energian ja virolaisen Alexela OÜ:n yhteisyritys.

– LNG:llä korvataan polttonesteitä ja nestekaasuja maalla sekä merellä ja näin pienennetään merkittävästi päästöjä. Verrattuna polttoöljyihin ja nestekaasuun LNG tuo hankintahinnaltaan erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon energiatuotantoon lisäten kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä, muistutti kaupunginjohtaja Muhonen.

Hamina LNG Oy:n toimitusjohtaja Peter van Buuren sanoi, että rakenteilla on terminaali, joka tarjoaa myös laivojen bunkrauspalvelua.

– Terminaali-investoinnilla lisäämme valtakunnallisesti maakaasun saatavuutta ja kilpailukykyä. Wärtsilän teknologia sopii tarpeisiimme, ja heillä on erinomainen kokemus vastaavan laitoksen toimittajana haastavissa olosuhteissa, sanoi van Buuren.

Ensi vaiheessa LNG:lle rakennetaan Haminaan 30 000 m3:n varastosäiliö korkeudeltaan 35 metriä, mutta tulevaisuudessa on mahdollista rakentaa myös toinen noin 20 000 m3:n varastosäiliö.

Kun Haminan LNG-laitos kytketään valtakunnalliseen maakaasuverkkoon, laitos pystyy palvelemaan lähes koko maan teollisuutta ja asiakkaita.

Toiminnassa LNG-terminaali on vuonna 2020. Rakennusvaiheessa hanke työllistää vuosittain noin 100 henkilötyövuotta. Investoinnin kokonaiskustannus on noin 95 miljoonaa euroa.

  • Slider image
  • Slider image

Peruskiveä pääsivät ensimmäisinä muuraamaan valtiovarainministeri Petteri Orpo (vas.), Hamina LNG Oy:n toimitusjohtaja Peter van Buuren, kaupunginjohtaja Hannu Muhonen, Maria Helbling Haminan hankkeen toisesta osakasyhtiöstä Alexela OÜ:sta, Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska, HaminaKotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski sekä LNG Solutions Wärtsilän hallituksen varapuheenjohtaja Alexandre Eykerman.

Peruskiven muurauksessa teräslieriöön suljettiin mm. paikkakunnan viimeisimpien lehtien numerot, käytössäolevat kolikkorahat sekä LNG-laitoksen perustamisasiakirja.

  • Slider image
  • Slider image