Koko Kymenlaakson vuoden merkittävin kaupallisen investoinnin startti on nauhanleikkaamista vaille valmis. Vaalimaalle rakennettu Zsar Outlet -kylä avaa ovensa parin viikon kuluttua.

Zsarin mittasuhteista kertoo jo se, että töihin eri liikkeisiin pestataan 400 työntekijää. Investoinnin ensimmäinen vaihe on noin 40 miljoonaa euroa ja kaupallista tilaa syntyy 12 000 m2. Kakkosvaiheen valmistuttua tilaa on yhteensä 20 000 m2.

Zsar Outlet herättää myös valtakunnallista mielenkiintoa, sillä onhan peräti kummallista, että tuollainen kaupallinen keskittymä nousee aivan Venäjän rajan pintaan keskelle ei mitään. Vastaavana esimerkkinä voi pitää Tuurin kauppakeskusta.

Kotkan suunnassa Zsarin nousua seurataan ehkä muita tarkemmin, sillä Kotkalla on piipussa oma Kantasataman outlet-hankkeensa. Edellisen kaupunginjohtajan Lindelöfin ajama hanke on joutunut ”Linden” lähdön jälkeen syviin vesiin ja nyt katseet on käännetty Vaalimaalle: jos Vaalimaalla onnistutaan, onnistutaanko Kotkassa? Konsepteilla on kovin paljon yhteneväisyyksiä mutta on toki isoja erojakin.

Virolahden energinen kunnanjohtaja Havuaho on ollut Vaalimaa-hankkeen eturivissä. Kun alueelle kaavailtiin Prismaa, Havuaho kielsi jyrkästi, eikä joustanut edes S-markettiin. Kun erilaista tehdään, lopputuloksen on oltava erilaista, jonka kaiku kiirii pidemmällekin.

Mitä Zsar Outlet tarjoaa tavalliselle kansalle? Sen näkee aikanaan, mutta kun tarjolla on maailmanmerkkejä, kuten Armani, Braccialini, Flavio Castellani, Hugo Boss ja Roberto Cavalli, tajuaa nopeasti, ettei tuollainen tuotearsenaali tavoittelekaan ensisijaisesti lähiseudun asiakasta.

Sensijaan katseet on suunnattu etäämmälle, niin itään kuin länteenkin, aina pääkaupunkiseudulle saakka. Kymmenien prosenttien ALE-hinnat vetävät asiakkaita varmuudella itärajan takaa, sillä sieltä tuleva saa halvasta hinnasta alv-palautuksena vielä tuplabonuksen.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja