Uusien rautatieyhteyksien rakentamisvimma kasvaa Helsingin seudulla. Uuden Helsinki – Turku -yhteyden ohella suosikkien joukkoon on noussut Helsingin ja Tampereen pormestarien yhdessä eteenpäinpotkima Helsinki – Tampere -yhteys, kolmas raidepari tuolle välille.

Kun samaan soppaan heitetään mausteiksi myös Suomenlahden alittavat rautatietunnelihankkeet, tarvittavien eurojen määrä lienee jo reippaasti yli 10 miljardissa.

Kotkan ja Haminan haikaileman rantaradan toteutuminen Helsingistä itään Kotkaan ja edelleen Haminaan lienee lopullisesti haudattu, sillä raiderahaa ei vain riitä kaikkiin kohteisiin. Viisainta olisikin ryhtyä puolustamaan nykyisten raideyhteyksiemme parantamista, sillä siihen löytyvät myös vankat, kansallisen edun mukaiset taloudelliset perusteet.

Hamina-Kotkan satama on maamme suurin tavarasatama, joka kärsii kahdesta pullonkaulasta. Kouvola – Kotka ja edelleen Juurikorpi – Hamina -osuudet tarvitsevat kipeästi vahvistusta kestämään 25 tonniin nousevien junien akselipainot. Haminan ja Kotkan satamia odottavat suuret kuljetusurakat, kun suunnitteilla olevat sellutehdashankkeet aikanaan valmistuvat. Silloin kiskokalustojen pitää olla kunnossa.

Kotolahden ratapiha Kotkan Mussalossa on odottanut valmistumistaan jo pian 10 vuotta. Viisi kiskoparia jäi aikanaan rakentamatta ja se johtaa päivittäin liikenteen ruuhkautumiseen. Hyvä esimerkki saatiin viime kesänä, kun Kotkaan tulossaolleet myrkkyvaunut oli seisotettava odottamassa Mäntyharjussa onnettomin seurauksin.

Kotkassa syntyi 25 vuotta sitten idea rantaradasta. Rantaratatoimikunnan selkä ei ollut koskaan tarpeeksi leveä saamaan hanketta liikkeelle. Nyt juna on mennyt, on aika panostaa kannaltamme tärkeämpiin ja myös toteuttamiskelpoisiin hankkeisiin.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja