Uusi väylä Hamina Bastionista Vallikentän puolelle on tarkoitus puhkaista oikealta laskien viidennestä holvissa. Sensijaan holvistorakenteet kokonaan oikealta rappusten kohdalta ohittaneen vaihtoehdon Museovirasto tyrmäsi.

Hamina Bastionin muurin läpäisevän huoltotunnelin rakentaminen alkaa vuodenvaihteen jälkeen. Rakentajaksi valikoitui MVP-Infrarakenne Oy Tuusulasta, jonka tarjoama veroton urakkahinta oli 426 916 euroa. Verollisena työn hinta ilman mahdollisia lisätöitä nousee 530 000 euroon.

Haminan va. tilapäällikkö Ulla Enamo-Posti sanoo, että MVP-Infrarakenne on kokenut siltojen rakentaja, joka on erikoistunut myös vaativiin korjaushankkeisiin.

– Urakkahinta nousi jonkinverran suunnittelussa määriteltyä hintaa korkeammaksi. Työ on monilta osin poikkeuksellisen vaativa, arvioi Enamo-Posti.

Huoltotunnelin rakentamisen arkeologisesta valvonnasta vastaa Museovirasto, jonka nyt jo eläköitynyt asiantuntija Ilkka Kaskinen on ollut mukana myös urakkatarjouksen laadinnassa.

– 1990-luvulla valmistuneesta Hamina Bastionin peruskorjauksesta on erinomaiset dokumentit kuvineen. Peruskorjauksen teki vankisiirtolan väki ja Ilkka Kaskinen oli tiiviisti silloinkin valvomassa hanketta.

Huoltotunneli puhkaisee kulkuyhteyden Hamina Bastionin sisäpihalta Vallikentän puolelle. Syntyvää väylää voi käyttää huoltoajoon Hiacen kokoisella kalustolla.

– Vallikentän kulmaukseen sijoittuvasta puhkaisusta rakennetaan tie Vallikentän harjoituskenttää kiertäen Kari Lindberginkadulle. Huoltotunnelin käyttö rajoittunee  pelkästään suurempien tapahtumien yhteyteen, arvioi Enamo-Posti.

  • Slider image

Läpäisyn valmistuttua voi Hiacen kokoisella autolla hurauttaa Vallikentältä Bastionin puolelle.

  • Slider image