Kaupungin oma tiehöylä eli tiekarhu hoitaa keskustan pääväylien kunnossapitoa. Höylä on usein liikkeellä jo aamuyön tunteina, jolloin kadunvarret eivät ole vielä täynnä pysäköityjä autoja. Ohjaksissa Eero Yläjääski.

– Etenkin tiistai ja keskiviikko menivät korkeapaineessa. Teimme mitä ehdimme muttei se koskaan riitä ihan kaikille. Kyllä konekuskeillekin piti antaa muutaman tunnin levot, sanoo Haminan tiemestari Esa Kelkka.

Eniten kritiikkiä on tullut pientaloalueelta, joilla aurauskalusto jättää vallit taloliittymien porteille.

– Vain tiehöylässämme on lumistoppari, jolla voidaan liittymien kohdalta lumet siirtää eteenpäin. Muulla kalustolla se ei oikein ole mahdollista. Moni tontin omistaja saa aurauksen yhteydessä oman osansa kadun lumista, sanoo Kelkka.

Vastuu oman pihaliittymän ja pihatien lumesta on tontin omistajalla, vaikka aura-auto olisi lumen sinne siirtänytkin. Tontin omistajan tonttiliittymän ja postilaatikon edestä pois otettavat lumet on aina siirrettävä omalle tontille.

– Jos ne eivät sinne mahdu, ne pitää ajattaa lumenkaatopaikalle. Kadunvarressa oleva viheralue kuuluu kaupungin katujen lumille, ei pihatien lumille.

Monilla asuinalueilla näkee, kuinka talon pihatien lumia on kolattu tien ylitse tai liittymän sivuun. Kun aura sitten menee ohi, se pyyhkäisee lumet seuraavaan tonttiliittymään.

– Sen jälkeen lumesta tulee usein naapureiden kanssa riitaa ja niitä riitoja sitten tiemestarinkin pitää sovitella. Toisaalta myös aurauspenkan sivuun kasattu lumi on vaarallinen este auraajalle varsinkin, jos kasa on jäätynyt. Ei lunta saa viedä kenenkään toisen tontille.

Haminan kaupungin katuverkon talvikauden kunnossapitobudjetti on 350 000 euron luokkaa.

– Se riitti viime vuonna ja toivottavasti tänäkin vuonna. Viitisen vuotta sitten kovana lumitalvena kuluja tuli tuplaten, muistelee tiemestari.

– Kaduilta poistetun lumen loppusijoituspaikka on Meltissä entisen raviradan pohjilla. Kesä hoitaa sen ongelman aikanaan.

Vuoropysäköintiin vain jos on tarvetta

Haminassa on muutamina talvina käytetty vuoropysäköintiä ahtaimmilla kaduilla. Sillä on helpotettu katuosuuksien puhtaanapitoa lumesta.

– Näillä lumimäärillä emme vielä mene vuoropysäköintiin. Jos lumisateita on luvassa ennusteissa enemmänkin, tilanne muuttuu.

– Tarpeen mukaan voimme mennä vuoropysäköintiin nopeastikin, sillä liikennemerkkitolpat ovat valmiina, sanoo tiemestari Kelkka.

  • Slider image

Kun kiinteistöt kasaavat lumikuormansa risteyksiin suojateiden äärelle, liikenneturvallisuus heikkenee merkittävästi.

  • Slider image