Lumenpoisto on pitänyt kaluston kiireisenä viime päivien ajan.

– Talvella 2009 taisi olla lunta tätäkin talvea enemmän, mutta on lumisia talvia ollut lähivuosina muitakin. Tammi – helmikuun taitteessa oli poikkeuksellisen pitkä jakso, jolloin lunta tuli runsaasti lähes päivittäin. Silloin kapasiteettimme oli tiukoilla, sanoo Haminan tiemestari Esa Kelkka.

– Kalusto oli pahimmillaan kokonaisuudessaan kiinni aurauksissa

Kaikkia ei Haminan kaupungin teiden ja katujen kunnossapito tyydytä. Jos oikein jurppii, kannattaa piipahtaa vaikka Kotkassa, jossa ongelmat ovat monin paikoin vieläkin hankalampia.

– Lumenajoa olisi tarjolla enemmänkin, mutta kaluston kapasiteetti tulee vastaan.  Onneksi monet kiinteistöyhtiöt ovat ottaneet osaltaan huolekseen myös lumenajon.

Minne lumi katoaa? Haminassa ensimmäiset lumikuormat ajettiin Melttiin, mutta kun lunta vain tuli ja tuli, Meltissä lyötiin lappu luukulle:

– Nyt on ajettu jo toista viikkoa Tervasaareen, mutta sekin on täyttymässä. Toivottavasti viimeiset sateet tulevat vetenä, sillä ei Hamina enää lumisateita kaipaa, sanoo tiemestari.

Paremminkin katujen ja teiden kunnossapito olisi voinut mennä:

– Kaupungilla on sopimuksia urakoitsijoiden kanssa aurauksista, mutta kaikki urakoitsijat eivät ole saaneet kalustoaan liikkeelle sovitulla tavalla. Sopimuksiin on kirjattu, että liikkeellä on oltava tunnin kuluttua hälytyksestä, mutta tämä ei ole kaikkien kohdalla toiminut, sanoo Kelkka.

Sopimusasiat ovat pöydällä jälleen ensi keväänä, kun nykyiset sopimukset päättyvät.

– Uudella kunnossapidon tarjouskierroksella pyrimme kolmen – neljän vuoden sopimuksiin.

Riittävätkö kunnossapitoon varatut määrärahat?

– Toivottavasti riittävät, jos loppuvuosi marras – joulukuu on meille suosiollinen. Vielä ei ole aika puhua lisämäärärahoista, tuumii tiemestari.

  • Slider image

Talvi kaventaa yksisuuntaisen Pikkuympyräkadun minimiin. Samalla tavalla on käynyt myös joillakin kaksisuuntaisilla katuosuuksilla.

  • Slider image