Nyöripajan tuotoksiin tutustuttiin erityisluokanopettaja Riitta Hotakaisen (takana vas.) ja koulunkäynninohjaaja Satu Kelkan johdolla.

Ilmiö-viikot ovat yksi tapa toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Aseman koulu toteutti ilmiö-viikot omalla tavallaan edeten historian kautta ja nyt opiskelun tuotoksiin voi tutustua Kasper-salissa.

– Ajatuksemme oli, että oppilas on tutkija, joka kokee ja oppii asioita tutkimisen kautta, kertoi opettaja Irmeli Volkmann-Lahtinen.

Aseman koulun työryhmä rakensi työpajojensa kanssa pääkirjaston Kasper-saliin näyttelyn, jossa näkyi oppilaiden käden jälki. Elokuva Unna ja Nuuk katsottiin edellisellä viikolla pohjaksi ja sen jälkeen mielikuvitus päästettiin valloilleen.

Asioita työstettiin erilaisissa työpajoissa luokissa ja näiden työpajojen tuotoksista koottiin lopuksi näyttely Kasper-saliin. Halukkaista oppilaista koottiin myös oma erityinen mediaryhmä, joka tallensi opintoviikkoa kuvaamalla ipadeilla. Lisäksi vanhimmat oppilaat työstivät muinaisviikkoa digimuotoon. Näyttelystä voi poimia QR-koodeja, jonka taakse on piilotettu oppilastöinä tehtyjä verkkosivustoja muinaisviikon tuotoksista.

– Kaikki Aseman koulun oppilaat kävivät myös tutustumassa kaupunginmuseon näyttelyyn, mikä kertoi Reitkallissa tehdyistä Viidankankaan arkeologisista kaivauksista. Museon näyttelyssä lapset saivat ihmetellä ja ihastella muiden lasten viime syksynä tekemiä hienoja kivikautisiä löytöjä, sanoi Volkmann-Lahtinen.

– Museon ohella olemme tehneet yhteistyötä pääkirjaston väen kanssa sekä kaupungin musiikkituottajan kanssa sekä mm. muutaman käsityötaitajan kanssa. Kaikesta yhteistyöstä olemme äärettömän kiitollisia!

Näyttelyssä on esillä tuotoksia mm. musiikkityöpajasta, korupajasta, nyöripajasta, kudontapajasta, luolamaalauspajasta ja elokuvan innoittamia tarinoita.

Aseman koulun 6-13 -vuotiaat lapset olivat varsin innoissaan koko projektista. Mielenkiinnon painopisteet toki hieman vaihtelivat:

– Musapaja oli hieno. Tomi Pekkolan johdolla kaikilla oli hauskaa, kertoi Anniina, yksi oppilaista.

Kalliomaalauksia näyttelyyn tehtiin koulun pihamaalla: ensin kuvat maalattiin hiilellä pihamaalla ja sitten paperi rypistettiin. Lopuksi työt pantiin näytteille.

– Saimme tuolla tekniikalla kaikki työt näyttämään vanhoilta. Revimme töiden reunatkin ja tulos oli hieno, arvioi Mauri.

Erityisluokanopettaja Johanna Kilpeläinen sanoi, että oppilaat olivat aidon innostuneesti mukana tekemisessä.

– Käsillä tekeminen on lasten juttu ja osallistuminen saa heidät oikeasti innostumaan, kertoi Kilpeläinen.