Antti Rinteen hallituksen ensimmäinen merkittävä avaus lämmittää Kymenlaaksossa. Luvassa on lähes 100 miljoonan euron piristysruiske rautateille välille Kouvola – Kotka/Hamina. Rahasummalla parannetaan kiskojen kantavuus 25 tonniin akseliparilta, rakennetaan kaksoisraiteet Kouvolasta etelään sekä rakennetaan vihdoin Kotolahden ratapiha Kotkan Mussalossa valmiiksi.

Ratojemme tason perusparantamista on lobattu muutaman edellisen hallituksen kanssa neuvotteluissa, mutta vasta nyt lobbaus tuo tulosta. Pääministeri Rinne on saatu vakuuttuneeksi siitä, että Kymenlaakson kiskoille sellutehdashankkeiden kautta tuleva liikenteen lisäys tukkisi kiskot lopullisesti. On puhtaasti kansantaloudellinen etu luoda toimiva väylä miljoonille tavaratonneille Itä-Suomen teollisuudelta satamiimme.

Kiusallinen muistutus kiskojemme läpäisykyvystä saatiin, kun Mäntyharjulla syrjäisellä Kinnin seisakkeella sattui runsas vuosi sitten onnettomuus. Ratapihalle varastoituna ollut myrkkyjuna mursi topparit ja huippuvaarallista myrkkyä valui maastoon.

Tuo myrkkyjuna oli menossa Kotkan Mussaloon, mutta Mussalon ratapihan tungoksen vuoksi juna piti ”säilöä” Kinnin seisakkeelle.

Tuskinpa yksin Kinnin onnettomuus sai hallituksen päätä kääntymään, vaan puhtaat kansantaloudelliset arvot. Kuopioon suunnitteilla oleva Finnpulpin 1,4 miljardia maksavan sellu/biotehtaan noin 1,5 miljoonan vuositonnin turvallinen kuljettaminen on seikka, joka hyödyttää kaikkia osapuolia.

Tärkeä osa Kymenlaakson rautatieliikennettä on Kouvolaan rakennettava RRT-rautatie- ja maantieterminaali. 40 miljoonaa euroa maksava hanke on saanut EU-rahaa jo 8 miljoonaa euroa. Terminaali vahvistaa entisestään Kymenlaakson asemaa monipuolisena logistisena keskuksena.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja