Uusittavan laiturin runkorakenteet ovat vakuuttavaa tekoa, kun niillä pitää mennä seuraavat 100 vuotta.

Uusittavan laiturin ensimmäinen osa valmistuu 19.7. ja seuraavan, 188-metrisen osan rakentamisen tarjoiuspyynnöt ovat jo maailmalla.

Laiturityöstä vastaavan Nordpile Oy:n työpäällikön Ari Muurisen mukaan urakka on kärsinyt puutavaran toimitusten viipymisestä.

– Ongelmia oli myös vanhojen rakenteiden purkamisessa, sanoi Muurinen.

Haminan kaupungin puolesta rakentajia kiitti kaupunginhallituksen puheenjohtaja Titta Erkkilä, joka muisteli myös Tervasaaren vaiherikasta historiaa. Satama Tervasaareen tuli jo 1700-luvulla, vaikka vielä silloin tärkein satama oli Hietakylässä.

– Höyrylaivaliikenteen alettua 1800-luvun puolivälissä vanha Hietakylän satama todettiin ahtaaksi ja matalaksi ja katseet kääntyivät Tervasaareen. 1880-luvulta lähtien Tervasaari oli Haminan meriliikenteen keskus, sanoi Erkkilä.

1900-luvun alussa Tervasaaren väylää syvennettiin ja levennettiin sekä laituria pidennettiin. Rautatien valmistuminen 1899, Aladinin sahan perustaminen sekä puutavaraliikkeen noususuhdanteet pistivät Tervasaaren kehittämiseen vauhtia.

– Satamakonttori, tuulaakikonttori ja tullikamari siirrettiin Tervasaareen. Sinne rakennettiin myös lisää makasiineja sekä hankittiin tuon ajan harvinaisuus eli sähkövalaistus.

1900-luvun alussa huomattiin kuitenkin, että Tervasaari jää ahtaaksi satamaliikenteelle.

– Kun kaupunki sai 1932 viimein hankittua Hillonniemen, päätettiin uusi syväsatama rakentaa sinne. Tervasaaren sahakin vaihtoi omistajaa ja Aladinin sahasta tuli vuonna 1927 Ristiniemen saha.

– Lähes koko 1900-luvun Tervasaaressa oli saha. Vuonna 1994 sahan toiminta siirtyi pois Tervasaaresta ja aluetta ryhdyttiin paitsi puhdistamaan, myös kehittämään Haminan helmeksi.

Tervasaaren laiturien uusiminen ei valmistu ensi kesänäkään, sillä viimeinen osuus on budjetoitu vuodelle 2021. Kaikkiaan laituria uusitaan 400 metrin matkalta.

– Laitureitten uusimisen kokonaiskustannukset nousevat viiden miljoonan tuntumaan, sanoi Haminan kehitysjohtaja Matti Filppu.

Vintage oli valttia Tervasaarella

Tervasaaren itsenäisen saarivaltakunnan valtaiskuimelle nousu viime viikolla Vintage-valtakunnan Ulrika Bachér. TV-sarjan vierailulla tehtiin jakso, joka esitetään Vintage-valtakunnan kolmannella tuotantokaudella ensi keväänä.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Matleena Saarensalmi-Hintikka oli ensinäkemältä lähtien tyytyväinen puitteisiin, joihin hän tuotantoryhmänsä toi. Tervasaari vanhoine esineineen ja muistoineen soveltuu ihanteellisesti sarjaan.

Patu Patanen oli vahvasti mukana istuttamassa Ulrikaa valtaistuimelle.

– Tällä valtaistuimella on istunut vain Ilkka Vainio, hehkutti Patanen, joka kutsui paikalle Tervasaaren vapautusarmeijan sotilasvaatteisiin sonnustautuneen puhallinseitsikon. Nuoremmalle väelle musiikit loihti Haminan ainoa kaupunginorkesteri Trial by Fire, jonka vakuuttavasti vetämä Moottoritie on kuuma sai Pelle Miljoonankin nousemaan mikrofonin äärelle.

Patu Patanen piti karkeloa onnistuneena, vaikka sade yritti häiritä tunnelmaa.

– Syntyi liittovaltio Vintage-valtakunnan kanssa vai oliko se valtioliitto. Kuvauksiin liittyi myös uuden laituriosan nimeäminen Hamina-möljäksi, Ulrika kolautti laiturin rakenteisiin palasiksi samppanjapullon!