Kaikkiin kiertoliittymiin ei 34-metristä jättiä kannata tyrkätä. Yhdistelmässä 76 tonnin paino jakautuu 11 akselille.

– Pitkällä kalustolla voimme ajaa samanaikaisesti neljä 20-jalkaista tai kaksi 40-jalkaista konttia, sanoo toimitusjohtaja Tero Pasi, joka vetää viime vuonna 90 vuotta täyttänyttä yritystä.

Pasi Transilla on neljä autoa ajossa, kaksi niistä on juuri uuden lain sallimia 34-metrisiä junia.

– Asiakkaamme ovat pääosin HaminaKotkan sataman alueella toimivia yrityksiä ja ajamme kontteja Mussalon satamasta joko purettaviksi tai lastattaviksi. Ala on rajusti kilpailtua, mutta tällä kalustolla voimme pärjätä, kun pystymme ajamaan tavaraa maksimimääriä. Investoinnissamme korostuvat myös ympäristöarvot.

Tero Pasi kertoo, että päätökset investoimisesta uuteen kalustoon tehtiin jo ennen, kuin lakia uusista maksimimitoista oli hyväksytty.

– Ala on muuttunut siirtokuljetuksiksi. Kilpailussa voi menestyä vain oikeanlaisella kalustolla.

Tero Pasi on työskennellyt sataman miljöössä 30 vuotta valmistuttuaan 1989 insinööriksi. Perheyrityksen johtoon hän siirtyi vuonna 2002. Tero Pasi on mukana myös Mussalon satamassa toimivassa TMP Logistics -yrityksessä, jota vetää velimies Marko Pasi.

– Pitkät yhdistelmät lisääntyvät teillämme koko ajan, mutta liikennesuunnittelu polkee paikoillaan. Teiden ja risteysten suunnittelussa on myös katsottava eteenpäin, sillä 34-metrinen yhdistelmä tarvitsee risteyksissä riittävästi tilaa, sanoo Tero Pasi.

HaminaKotkan satamat saavat Pasilta pelkkää kiitosta. Satamayhtiö tekee tulosta ja investoi koko ajan tulevaan. Erityisen valoisana Pasi näkee Haminan sataman tulevaisuuden.

– Viime vuoden aikana Hamina otti pitkän loikan eteenpäin. Kun tammikuussa 2018 satamassa oli tyhjillään 50 000 m2 terminaaliatilaa, nyt on jokainen neliömetri käytössä. Hamina on valmis kantamaan vastuun satamayhtiön liikenteen kasvusta, sillä Kotkan päässä ahtaus on välillä jo piinallista.

– Satamassa kohtaavat kaikki liikennemuodot, satama on logistisesti avainroolissa tavaran liikuttamisessa. Kun tilanne itärajamme takana vapautuu, itäliikenteen rooli nousee uusiin mittasuhteisiin, arvioi Tero Pasi.