Tällä ryhmällä HP lähtee ensi kesän ykköspesikseen: pelaajat eturivissä vas. Elina Muurman, Minna Musikka, Veera Toikka, Tytti Bertling, Anniina Marttila ja Sanni Silander sekä takana vas. Emmi Simonen, Eerika Marttila, Riina Hallikainen, Sini Satama, Silja Pakkanen, Taru Toikka, Saara Suomalainen, Jenna Auvinen ja Inka Pietilä. Työesteiden vuoksi kuvasta puuttuu Petra Pakkanen.

Kokeneeseen kaartiin kuuluu myös viimeisimpänä HP:n ryhmään liittynyt Jenna Auvinen, 27, joka on pelannut 115 superpesisottelua Pesä Ysien paidassa.

Muu ryhmä onkin sitten HP:n oman juniorikoulun kasvattamia pelaaja.

– Haminan lukiossa opiskeleva Noora Pasi siirtyy ensi kaudeksi naisten superpesikseen nousseen Joensuun Mailan riveihin, mutta on harjoitusvahvuudessamme aina viikot, avaa pelinjohtaja Jussi-Pekka Toikka Noora Pasin tulevaa kautta, johon saattaa kuulua kaksoisedustusoikeus HP:n ryhmään.

– Nora Lindenin tulevaisuus joukkueessamme on vielä avoin, sillä hän on aloittanut opinnot Joensuussa. Harjoittelun ja pelien sovittamisessa on haasteensa. Nea Forsell jatkaa Pesä Yseissä.

Uutena pelaajana HP:n vahvuuteen liittyy paluumuuttaja Petra Pakkanen, joka pelasi viime kauden ykköspesistä Roihussa.

– Haminan pesisilmasto veti Petraa takaisin näihin maisemiin, paljastaa Toikka.

HP:n naisjoukkueen nimilistaan kuuluu nyt 15 pelaajaa.

– Pelejä kyllä riittää kaikille, sillä yli puolet pelaajistamme pelaa myös B-tyttöjen superpesistä. Nälkää ja intoa ryhmällä on kovaankin harjoitteluun. Määrää ei ehkä ole tarvetta lisätä, laatua kylläkin, arvioi Toikka.

HP:n naisten kuntovalmentajana jatkaa Reijo Kauppila.

HP:n 15 pelaajan ryhmä: Jenna Auvinen, Inka Pietilä, Saara Suomalainen, Emmi Simonen, Petra Pakkanen, Silja Pakkanen, Taru Toikka, Elina Muurman, Anniina Marttila, Eerika Marttila, Sini Satama, Sanni Silander, Tytti Bertling, Riina Hallikainen ja Veera Toikka.

Naisjoukkue hyvässä harjoitteluvauhdissa

HP:n naisjoukkueella on nyt takana kolme viikkoa yhteisharjoittelua. Sitä edelsi jokaiselle pelaajalle rakennettu omatoiminen harjoitteluohjelma, sillä pelikausi päättyi jo elokuussa.

– Pelaajien lähtötasot harjoitteluun ovat hyvät. Yli kuukausi mentiin omatoimisesti ja nyt yhä tiiviimmin yhdessä, sanoo HP:n naisjoukkueen kuntovalmentaja Reijo Kauppila.

HP:n miesten joukkueen kesän 2017 sarjanousuun valmentanut Kauppila sanoo, että pesäpalloilijan kunto tehdään talvella, harjoituskauden on kestettävä 6 – 7 kuukautta.

– Senvuoksi harjoittelu on aloitettava jo lokakuussa. Monipuolisuus on valttia. Keskiössä ovat nopeus, voima ja kestävyys. Keskivartalon vahvistamiseen paneudumme jokaisessa harjoituksessa, paljastaa Kauppila.

– Pelikauden aikana palauttavilla ja huoltavilla harjoitteilla on suuri merkitys, eikä levon merkitystä voi vähätellä.

HP:n naisten joukkue on sekoitus kokemusta ja nuoruutta. Itä-Länsi konkareitten Inka Pietilän ja Saara Suomalaisen takana kasvaa joukko seuran omia lahjakkuuksia, joista nuorimmat käyvät vielä peruskoulun viimeistä luokkaa.

– Mahdollisimman monipuolista! Ensimmäiset 30 minuuttia on lämmittelyä hermostoja herätellen ja vasta sitten tehoja mukaan.

– Kun joukkueen urheilullisuus saadaan kuntoon, se edistää myös taitopuolen kehittymistä. Vaikka pesis onkin joukkuelaji, urheilijat ovat kuitenkin aina yksilöitä, sanoo Reijo Kauppila.