Kaupungin oma tiehöylä eli tiekarhu teki vuosi sitten pitkää päivää. Tässä tiehöylä liki päivittäisellä Tervasaaren lenkillä ohjaksissaan Eero Yläjääski.

– Kalusto on koko ajan lähtövalmiudessa. Toistaiseksi painopiste katujen hoidossa on ollut liukkaudentorjunnassa, sanoo Haminan tiemestari Esa Kelkka.

Nollakelien pinnassa keikkuva lämpötila on haastava juuri liukkauden kannalta mutta muutenkin:

– Jäätymisen ja sulamisen vaihtelu rapauttaa vauhdilla katujen pintaa. Siitä tulee lasku aikanaan.

Lumentulo alkoi vuosi sitten massiivisena joulun 2018 tienoilla. Tiemestari Kelkan puhelin soi kuumana, kun aurauskalustot eivät ehtineet kaikille kaduille.

– Lumenpoisto kaduilta ja pysäköintialueilta jatkui keskeytyksettä päivästä toiseen. Meltin lumenkaatopaikka täyttyi ja Tervasaaren kenttäkin oli täyttymässä, muistelee Kelkka.

Säätilan ennuste kahden viikon aikavälille ei lupaile vielä muutosta talvisempaan suuntaan. Lämpötilan ennustetaan keikkuvan lähelle tammikuun loppua nolla-kelien tuntumassa. Muutos talvisempaan suuntaan on odotettavissa helmikuussa

Kadunhoitoon varattu noin 350 000 euron määräraha oli vuosi sitten tiukoilla.

– Nyt näyttää siltä, että euroja ja pelivaraa jää kesään ja muuhun katujen kunnossapitoon, arvioi tiemestari Kelkka.

  • Slider image
  • Slider image

Vuosi sitten teiden ja katujen suolaukseen hankittu auto on jatkuvassa käytössä liukkaudentorjunnassa.

Aurauskalusto on starttivalmiina kaupungin Teollisuuskadun varikolla.

  • Slider image
  • Slider image