Matkakolmikko kävi hiomassa yhteistyötä Viking Linen vieraina. Kuvassa Viking Linen myyntipäällikkö Heikki Leppänen (vas.), toimitusjohtaja Jyrki Kosonen, Liikenne Vuorelan toimitusjohtaja Asta Vuorela, Pirjo Tuhkio-Komu Kososen tiimistä, Kirsi Rasila Liikenne Eteläpäästä sekä toimitusjohtaja Petteri Eteläpää.

Parivuotiaaksi ehtineen yhteistyömallin mukaan kolmikko pyrkii edelleen lisäämään matkailutarjontaa, karsii päällekkäisyyksiä sekä lisää tuntuvasti matkavaihtoehtoja reittejä yhdistellen.

– Mieluummin lähdemme esimerkiksi Tarttoon yhdellä täydellä bussi kuin kolmella puolityhjällä, kiteytti yhteistyön idean Jyrki Kosonen.

Yhteistyön nimissä Matkakolmikko on satsannut kahtena viime vuonna uuteen EURO-6 päästönormein luokiteltuun kalustoon.

– Ainakin lähitulevaisuudessa kalustoinvestointien painopiste on edelleen dieselbusseissa ja kotimaisen uusiutuvan biodieselin käyttöön siirtymisessä, mikä pienentää hiilijalanjälkeä 90%.

Sähköautojen soveltuvuuteen pitkissä turistiajoissa kolmikko ei vielä usko. Ei myöskään maakaasuun:

– Maakaasun vaatimaton saatavuus on ainakin toistaiseksi ylittämätön kynnys. Tilanne muuttuu vasta, kun esimerkiksi LNG-kaasutankkaukset yleistyvät eri puolille maata. Ainakin toistaiseksi panoksemme on vähäpäästöisessä dieselissä, tuumi Jyrki Kosonen.

Liikenne Vuorelan toimitusjohtaja Asta Vuorela sanoi, että yhteisessä matkanvarausjärjestelmässä on vielä haasteita.

– Hyvä yhteishenkemme on hieno lähtökohta yhteistyömme laajentamiselle ja kehittämiselle. Asiakkaan ääntä on syytä kuunnella tarkalla korvalla, arvioi Asta Vuorela.