Vili Lehtonen on Kanuunassa yksi verkkokaupan työllistämistä keräilijöistä. Tilauslista näppiin ja kiertämään!

Haminalaisen K-Supermarket Kanuunan kauppias Ville Meronen sanoo, että koronavirus on saanut verkkokaupan ällistyttävään vauhtiin myös elintarvikepuolella, hän puhuu jo nelinumeroisista kasvuprosenteista.

– Onhan Keskolla ollut verkkokauppaa jo pitkään, mutta ruoan osuus ostoksista on ollut korkeintaan pari prosenttia, sanoo Meronen.

Kun ruoan verkkokauppa räjähtää moninkertaiseksi, kysynnän tyydyttäminen vaatii kaupalta uusia panostuksia.

– Verkkokauppa työllistää meillä 10 hengen tiimin. K-Supermarket Kanuunan verkkokaupasta vastaa Ruokavaunu Oy.

K-supermarket Kanuuna on panostanut rajun kysynnän paineessa myös kylmälaitteisiin, sillä kuljetukset hoidetaan kylmälaittein varustetuilla autoilla, joista on nyt jopa pulaa.

– Olemme ottaneet sen mitä on saatu. Kysynnän huippua eletään muuallakin ja tarpeet ovat samat.

Kauppias Meronen myöntää, että ruoan verkkokaupalla ei ole Kanuunalle suurta liiketaloudellista merkitystä:

– Koen, että tehtävämme on vastata nyt kysyntään mahdollisuuksien mukaan. Nähtäväksi jää, mille tasolle ruoan osuus verkkokaupassa asettuu koronapandemian hellitettyä, pohtii Meronen.

K-kauppojen verkko-ostokset hoituvat netissä osoit­teesta k-ruoka.fi, josta löytyvät maan kaikki K-kaupat, jotka tarjoavat verkko-ostoksia. Järjestelmää ylläpitää Kesko. Kesko on myös avannut ikäihmisille suunnatun puhelinpalvelun helpottamaan verkkoasiointia. Palvelunumero on 060002325 ja tämä on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16

– Koronaviruksen riskiryhmien ikäihmisiä varten avaamme myymälämme toistaiseksi arkipäivisin jo klo 06.30, kertoo kauppias Meronen.

– Toivomme, että asiakkaat kunnioittavat tätä mahdollisuutta vain riskiryhmiin kuuluvien asioinnin pyhittämiseksi.