Desmanin miehet oikomassa kivetyksen linjauksia. Etulalla oikealla Lasse Pohto, Pekka Pennanen ja Juha Vilkki.

Haminan tiemestari Esa Kelkka sanoo, että virheet huomattiin heti töiden valmistuttua. Raskaan liikenteen vaikutuksessa kivet liikkuivat enemmän ja enemmän.

– Sama työporukka teki heti perään kivetykset Kaivokadulle, se työ onnistui hienosti, sanoo Kelkka.

Fredrikinkadun graniittikivet tulivat hiottuina. Kun saumauksessa käytettiin pelkkää hiekkaa, sileäpintaiset kivet eivät sitoutuneetkaan kiinni.

– Raskaan liikenteen kuormittamana kivet läksivät liikkeelle. Vika huomattiin heti katuosuuden valmistuttua. Kaivokadun työmaalla kivet saumattiin sementtipohjaisella saumaushiekalla, eikä samoja ongelmia ilmennyt lainkaan.

Fredrikinkadun kivitöiden epäonnistumisessa syy oli sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Kivipäällysteen uusimisen noin 25 000 euron kustannuksista menee kaupungin piikkiin 10 000 euroa.

Fredrikinkadun kivityö olisi ehkä kelvannut monille haminalaisille:

– Tiedän, että joissakin katutöissä kivitöitä on tehty näin aivan tarkoituksella. Me kuitenkin päätimme, että saumojen tulee olla tilauksen mukaan suorassa, sanoo Haminan rakennuttajainsinööri Jorma Kauppila.

Katujen kivitöistä vastasi niin Fredrikinkadulla kuin Kaivokadullakin Desman Oy, joka hoitaa myös Fredrikinkadun uuden kivipäällysteen.

  • Slider image

Katukivet on Fredrikinkadun 70 metrin osuudelta pantava uuteen ojennukseen.

  • Slider image