Henna Ihalaisen omaan liiketoimintaan korona ei ole vaikuttanut. – Vanhojen asiakkaiden kanssa jatkuu lähes kuten ennenkin. Teen pääosin digitaalista markkinointia, jonka tehoa mittaan rutiininomaisesti joka kuukausi.

Korona puree lukuisiin yrityksiin ja kokonaisiin toimialoihin. Äkilliset myynnin romahdukset pakottavat yrityksiä kulukuureille. Kulujen leikkauslistat voivat olla pitkiä ja niitä täytyy priorisoida. Myynnin ja markkinoinnin lopettaminen voi olla kuitenkin kohtalokasta.

– Myynnin ja markkinoinnin tarkoituksena on tuoda yritykselle asiakkaita. Mistä ne vähäisetkin asiakkaat tulee, jos myynti ja markkinointi lopetetaan? kysyy haminalaistaustainen Henna Ihalainen, digimarkkinoinnin tekijä ja ammattilainen.

Vantaalla ja ajoittain Haminassakin vaikuttava Henna rakentaa yrityksille digitaalista näkyvyyttä kuten nettisivuja, verkkokauppaa, somekanavia, henkilöbrändejä ja blogeja.

– Hankin pienyrityksille asiakkaita digitaalisista kanavista ja autan tiedottamisessa ja mainoksissa, asiakaspalvelussa digitaalisissa kanavissa sekä verkkokauppojen ja nettisivujen ylläpito-, suunnittelu- ja mittaustyössä.

Digitaalisuus on kasvattanut markkinointimahdollisuuksien määrää. Tästä hyötyvät etenkin pienyritykset, joiden markkinointibudjetti on rajallisempi.

– Markkinoinnin toimivuutta kannattaa mitata, jotta osaa käyttää markkinointibudjetin mahdollisimman tehokkaasti. Onnistuneessa markkinoinnissa sijoitat markkinointiin summan ja saat sen moninkertaisesti takaisin.

Monissa digitaalisissa markkinointikanavissa on sisäänrakennettuna tehokkuuden mittaus, mutta muiden kanavien kanssa on käytettävä hieman luovuutta.

– Esimerkiksi lehtimainoksia voidaan mitata niin, että mainoksesta tehdään tarjouskuponki. Kun asiakas tulee myymälään kupongin kanssa, kupongit kerätään talteen. Myöhemmin voidaan laskea, kuinka paljon myyntiä saatiin kuponkien avulla ja kuinka paljon lehtimainos maksoi, vinkkaa Henna.

Tunnistekoodeja käytetään paljon verkkokaupoissa, joissa tietyllä koodilla saa tilauksesta alennuksen. Lehtimainonnassa tunniste voi olla myös väri.

– Kirjoita Reimariin laitettavan mainoksen ja tarjouskupongin otsikko sinisellä ja Kymen Sanomiin laitettavan mainoksen otsikko punaisella. Näin voit myöhemmin laskea, kuinka monta asiakasta tuli myymälääsi sinisen mainoksen kanssa ja kuinka moni punaisen.

– Jokaista markkinoinnin toimenpidettä ei tarvitse mitata, mutta mittaus on silloin tällöin paikallaan. Tarjouskuponkeja voi hyödyntää esimerkiksi neljä kertaa vuodessa. Kulukuurin iskiessä tiedät, mikä kanava tuottaa parhaiten myyntiä ettet vain tule vahingossa lakkauttaneeksi tärkeimpiä tulonlähteitäsi!