Kehittyvä Hamina -yhdistyksen puheenjohtaja Sanna Vapalahti (vas.) ja sihteeri Kirsi Pohjankoski tietävät, että Haminasta löytyy palveluita lähes jokaiseen tarpeeseen. Kesäkampanjan tavoitteena on tehdä kaupungin monipuolisuus näkyväksi.

Tempaukseen suunnitellaan esimerkiksi yritysesittelyitä, omia hashtageja eli tunnisteita sosiaaliseen mediaan, tarjouksia ja muita näkyvyyttä lisääviä toimintoja. Kampanjan puitteissa järjestetään myös kaksiosainen kilpailu, jonka ensimmäinen osa julkaistaan alkukesästä.

KeHa ry:n puheenjohtaja Sanna Vapalahti kertoo, että idea kampanjaan heräsi kevään vaikeuksista.

– Korona teki monien yritysten arjesta vaikeaa, jopa mahdotonta. Nyt jos koskaan on aika osoittaa tukensa paikallisille yrityksille, jotta saamme pitää monipuolisen palveluvalikoiman Haminassa, Vapalahti toteaa.

Kesäkuun alusta alkanutta tempausta voi seurata muun muassa Facebookin kautta. Hashtagien, kuten #Haminalove, toivotaan leviävän lisäksi Instagramissa ja Twitterissä, jotta myös muiden paikkakuntien asukkaat pääsisivät tutustumaan Haminaan.

– Pääpaino on kuitenkin ensin siinä, että haminalaiset itse arvostaisivat sitä, mitä läheltä löytyy. Joskus tulee lähdettyä suoraan isompiin kauppakeskuksiin tai muualle, vaikka tarvittavan saisi kotikulmiltakin, Vapalahti kuvailee.

KeHa ry uskoo yhteistyön voimaan. Yhdistykseen kuuluu yrityksiä, yhdistyksiä ja yksityishenkilöitä, joita yhdistää halu tehdä kotikaupungista vetovoimaisen ja hyvinvoivan.

– Jos jokainen tekee vähän yhteisen hyvän eteen, vaikutukset ovat suuria. Esimerkiksi parin euron ostos kahvilassa tai pelkkä vierailu liikkeessä tekee jo yllättävän paljon, Vapalahti muistuttaa.

Kehittyvä Hamina on päättänyt olla perimättä tänä vuonna jäsenmaksua poikkeustilan johdosta. Yhdistys toivoo sen myös tuovan uusia jäsenyrityksiä verkostoon.

Kehittyvä Hamina ry:n tukena kampanjassa on Haminan kaupunki ja Cursor Oy. Lisätietoja esimerkiksi kilpailusta julkaistaan kesän edetessä.