Alhainen öljynhinta on johtanut siihen, että Suomessa päällystetään teitä tänä suvena poikkeuksellisesti tuplasti enemmän kuin viime vuonna. Jokaiseen päällystysurakkaan liittyy aina turvallisuusriskejä, sillä työalueen ohittava liikenne ei aina malta keventää kaasujalkaansa selkeistä nopeusrajoituksista huolimatta.

Yleensä teiden päällystäminen tapahtuu ajokaista kerrallaan, jolloin ohikulkeva liikenne ohjataan vapaaksijääneelle kaistalle. Päällystyskoneet ja työväki ovat kuitenkin vain metrin päässä ohittavasta liikenteestä ja riskit ovat suuria. Samalla ylinopeudet ovat kasvaneet kuten kaikessa muussakin liikenteessä.

Tietyömaa-alueilla tapahtuneissa liikenneonnettomuuksissa on poliisin mukaan kuollut tänä vuonna ainakin kolme ihmistä. Kahtena edellisvuonna 2018–2019 tietyömailla tapahtui yhteensä yli 800 liikennevahinkoa.

Valtatie 7:n päällystystyö välillä Leikari – Summa on koskettanut haminalaisia. Työssä on käytetty uutta turvallisuusmallia: tienpäällystäjä on sulkenut kokonaan toisen ajosuunnan, jolloin päällystystyöt on voitu tehdä ilman ohittavaa liikennettä. Kun ensimmäinen suunta on valmis, suljetaan toinen suunta.

Leikari – Summa -välillä ilmeni välittömästi myös ongelmia, kun kiertotieksi määrätty vanha Helsingintie ei vetänytkään Summan siltaremontin vuoksi. Jonot venyivät hetkessä kilometrien mittaisiksi.

Suurissa päällystyskohteissa käytetään myös saattoautoja, jotka keräävät taakseen autojonon ja vetävät jonot työkohteiden ohi suunta kerrallaan.

Liikenneturvallisuuden parantamiseen ei voi liikaa panostaa. Jokainen päällystystyö on omanlaisensa, jokainen työ vaatii omat turvallisuusratkaisunsa. Loppupelissä liikenneturvallisuuden takaa kuitenkin vain ratin takana istuva kuljettaja.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja