Viime viikkoa hallitsi kiivas julkinen keskustelu, jonka käynnisti metsäteollisuusjätti UPM ilmoituksellaan Kaipolan paperitehtaan sulkemisella. UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen sai oitis lokaa silmilleen työtekijäpuolelta, mutta tiukin kritiikki tuli pääministeri Sanna Marinilta.

Suuren kuten pienenkin yrityksen ratkaisuista vastaa yrityksen hallitus, jonka osakkeenomistajat valitsevat. Hallitus valitsee yritykselle toimivan johdon, jonka tehtävänä on luotsata yritys menestykseen.

UPM on kiistatta suuri menestystarina. Päätös Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta ei ole ollut helppo. Toimitusjohtaja Pesonen nosti esiin muutaman keskeisen seikan sulkemispäätöksen taustalta. Suomen sijainti Euroopan pääasiakkaista on kaukana pitkän laivareitin takana. Paperin valmistamisen kustannukset ovat Pesosen mukaan meillä kilpailijamaita korkeammat ja tehtaan tulevaisuudennäkymät ovat heikot. Toimintaympäristö Suomessa on ydin-Eurooppaa heikompi.

Metsäteollisuuden viestit eivät ole yltäneet päättäjien korviin. Teollisuus on turhaan vaatinut väylämaksujen poistamista merenkulultamme. Jokaiselle Suomesta lähtevälle tavaratonnille tulee lisähintaa väylämaksujen kautta, Ruotsi ei peri väylämaksuja lainkaan. Dieselvero on pitkien kuljetusetäisyyksien Suomessa neljänneksi tiukin koko Euroopassa ja se puree kuljetuksiin. Dieselveron eriyttäminen muusta liikenteestä olisi jo suuri helpotus teollisuudelle.

Tehtaan kannattamattomuudelle on aina syynsä. Kaipolakin on kannattanut ja tuonut seudulleen hyvinvointia ja työpaikkoja. Menestyksestä ovat saaneet nauttia sijoittajatkin.

Pääministerin kirpeät kommentit peilaavat suoraan hänen puoluetaustaansa. On ehdotettu, että valtio ryhtyisi pyörittämään Kaipolaa. Viimeistään silloin avautuisivat myös päättäjien silmät näkemään teollisuutemme ongelmakohdat.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja