Talviautoilu on meille suomalaisille tuttu juttu. Joka syksy talviautoilun haasteet nousevat julkisuuteen ja joka syksy talvi kuitenkin yllättää.

Autoilijain kannalta tulevan talven suurin yllätys koettiin jo keväällä, kun eduskunta hyväksyi uuden tieliikennelain. Uuden lain mukaan talvirenkaat eivät enää olekaan pakollisia, kuten aikaisemmin, vaan autoilijat voivat huristella kesäkumein varustetuilla autoilla vaikka läpi talven.

Talvirengaspakko poistui lakipykälistä 1. kesäkuuta muttei kuitenkaan kokonaan. Talvirenkaita on edelleenkin käytettävä marras-, joulu-, tammi- ja helmikuiden aikana, jos ”sää tai keli sitä vaatii”.

Tolkun autoilija ymmärtää turvallisuutensa vuoksi varustaa autonsa edelleenkin talvirenkailla, koska liki jokaiselta autonomistajalta ne kuitenkin vajasta löytyvät. Talvirenkaiden vaihtamisen ajankohta on joka tapauksessa jokaisen oma valinta.

Juuri nyt myös Etelä-Kymenlaaksossa eletään ajankohtaa, jolloin aamukelien liukkaus voi yllättää varoittamatta.

Viestit rengasliikkeistä ovat kuitenkin huolestuttavia. Monet liikkeiden vakioasiakkaistakin epäröivät talven kynnyksellä aikoen vaikkapa säästösyistä luopua talvirenkaista.

Jollei halua investoida nastarenkaisiin, asiantuntijan vinkki kuuluu, että vähälumisten ja leutojen talvien oikea talvirengas saattaa ilmaston lämpenemisen vuoksi ollakin kitkarengas, siis nastaton talvirengas. Kitkarenkaan pito ei kuitenkaan ole liukkaimmissa oloissa uuden nastarenkaan tasolla, mutta testien mukaan kitkarengas on lumikeleillä jopa nastarengasta pitävämpi.

Kitkarenkaan kiistaton etu on myös renkaan äänettömyys ajossa.

Turvalliseen autoiluun kuuluu aina tilanteiden ennakoiminen ja ajaminen olosuhteisiin sopivalla nopeudella. On myös muistettava, että suurin liikenteen turvallisuuteen vaikuttava tekijä löytyy aina ratin ja penkin välistä.

Talvirengassesongin kuumin aika sijoittuu perinteisesti loka – marraskuun taitteeseen. Nyt on tehtävä talviautoilun kannalta oikeat ja turvalliset päätökset ja rengasvalinnat!

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja