Haminalaiset Markku Mitikka (vas.) ja Esa Huhtala vastaavat Suzukien myynnistä Autotalo Järven Keltakallion toimipisteessä.

Suomen Suzuki on laajentanut mallistoaan merkittävästi. Esittelyssä ovat olleet uudet mallit Suzuki Swace ja Suzuki Across.

Tarkempi tutustuminen paljastaa malleista tuttuja elementtejä, sillä Swace on käytännössä sisarmalli Toyota Corollan Touring Sports farkkumallista. Across on puolestaan klooni Toyotan RAV4-hybridistä.

Selitys samankaltaisuuteen löytyy Japanista: Toyota ja Suzuki omistavat toisiaan ristiin. Synergiaa löytyi, samoin uusien markkinoitten hakua ja pienin muutoksin tutut Toyota-mallit ovatkin nyt Suzukeja.

– Swacen erot Corollaan ovat hiuksenhienoja, auton keulassa näkyvät suurimmat erot.

Kun Corolla oli viime vuonna Suomen myydyin henkilöauto, uskomme siitä volyymista tippuvan osuuksia sisarmalli Suzuki Swacellekin, sanoo Autotalo Järven Kotkan toimipisteen myyntipäällikkö Markku Mitikka.

Ristiin omistamisella ja nyt esitellyillä malleilla haetaan markkinaosuuksien kasvua eripuolilta maailmaa. Intia, jossa Suzuki on markkinajohtaja yli 50 %:n osuudellaan, antaa hyvät mahdollisuudet markkinaosuuden kasvuun myös Toyotalle.

Toyota-yhteistyö helpottaa varmasti myös Suzuki Swacen ja Acrossin esiintuloa Suomen markkinoilla.

Suzuki Swacen farmarimallit tulevat Suomen kilpailluimpaan segmenttiin eli noin 30 000 euron hintaluokkaan ja varustetasoja on tarjolla kaksi; GL- ja GLX-mallit.

– Uusi Suzukin Across ladattavalla Hybridillä puolestaan loikkasi Suzuki-perheemme kalleimmaksi, sillä mallin hintalappu on 57 400 euroa, valottaa automyyjä Esa Huhtala.

Suzuki Swace on 1,8-litraisella koneella varustettu itselataava hybridimalli, jonka yhdistetty kulutus on 4,4 litraa/100 km.  Liikkeellelähtö tapahtuu sähkömoottorilla ja polttomoottori herää henkiin ajon aikana lataamaan akustoa.

Autotalo Järven viime vuosi meni kuten maamme muillakin autokauppiailla:

– Alkuvuosi näytti hyvältä, kunnes koronan myötä kauppa hiljentyi maalis-toukokuussa. Vuoden loppupuolisko oli hyvä, varsinkin vaihtoautokauppa kävi vilkkaana ja ajoittain vaihtoautoista oli jopa pulaa. Uusien Suzukien kohdalla ylitimme myyntitavoitteemme noin 20 %:lla, kertoo Mitikka.

– 4-veto Suzukit lienevät jatkossakin volyymimallejamme. Esimerkiksi Vitara-mallistomme sopii vaativille Suomen teille ja maaseudulle, jossa teitä ei aina ehditä auraamaan riittävän nopeasti.

Autotalo Järvi aloitti Kotkan Keltakalliolla helmikuussa 2017.

20 eniten Suomessa rekisteröityä automallia vuonna 2020

20 eniten Suomessa rekisteröityä automerkkiä vuonna 2020

1) Toyota Corolla
2) Skoda Octavia
3) Toyota Yaris
4) Nissan Qashqai
5) VW Golf
6) Ford Focus
7) Volvo CX40
8) Toyota RAV4
9) Volvo XC60
10) VW Polo
11) Volvo V60
12) Toyota C-HR
13) Kia Rio
14) Ford Fiesta
15) Skoda Suberb
16) Kia Ceed
17) VW Passat
18) VW T-Roc
19) Skoda Kamiq
20) MB A-sarja

5394
3896
3396
2947
2385
2314
2019
1914
1740
1662
1638
1614
1582
1525
1477
1438
1298
1163
1158
1152

1) Toyota
2) Volkswagen
3) Skoda
4) Volvo
5) Kia
6) Ford
7) Mercedes-Benz
8) BMW
9) Nissan
10) Opel
11) Audi
12) Hyundai
13) Peugeot
14) Renault
15) Citroen
16) Seat
17) Mitsubishi
18) Suzuki
19) Tesla
20) Mazda

13265
9939
9696
7687
6859
5956
5908
4346
3917
3610
3466
3128
2643
2325
1998
1629
1571
1071
992
948

  • Slider image

Tuttua tyyliä pienin varustelumuutoksin Toyotan perintönä.

  • Slider image