Kivijalkakauppa on terminä noussut uudelleen esiin viime vuosina. Vielä 1950–1960-luvuilla kaikki kaupat olivat kivijalkakauppoja ennen suurten markettien vyörymistä keskustoihin.

Haminan keskustan pienyrittäjät ovat viritelleet yhteisöllistä kivijalkakauppojen toimintaa parin vuoden ajan. Syksyllä 2019 pidetyn tempauksen aikana kampanjassa mukanaolleet kaupat palvelivat asiakkaitaan myöhään iltaan saakka ja palaute asiakkailta oli keskimäärin kiittävää. Viime vuoden kampanjapäivä hukkui koronan laineisiin, mutta perusidea on olemassa, kunhan yhteistoiminta saadaan uudelleen käyntiin.

Kivijalkakauppaa pidetään usein vertailukohtana marketeille, kauppakeskuksille ja tavarataloille. Kivijalkakaupalla tarkoitetaankin lähellä sijaitsevaa pientä kauppaliikettä.

Kivijalkakaupatkin ovat kuitenkin kaupan kehityksessä mukana. Monet ovat ottaneet ohjelmaansa myös verkkokaupan, vaikka usein kivijalkakauppa mielletään juuri verkkokaupan vastakohdaksi. Kivijalkakauppojen verkkokaupat voivat myös verkottua keskenään, jolloin tavaratarjonta kasvaa nopeasti moninkertaiseksi.

Haminan kivijalkakaupat tekivät markkinoinnissaan onnistunutta yhteistyötä ensimmäisessä yhteistyöhankkeessaan 2019. Nyt ovat muutamat kivijalkayrittäjät ja asiakkaatkin odottamassa uutta kierrosta.

Kivijalkakaupoissa panostukset terveysturvallisuuteen ovat vähintäänkin samalla tasolla, kuin massoja liikuttavissa marketeissa. Kivijalkakaupoissakin asiakkaat ja henkilökunta varustautuvat kasvomaskeilla eikä käsidesissä säästellä.

Juuri pienet kauppaliikkeet ovat kenties suurimpia koronapandemiasta kärsineitä yrityksiä. Pienillä yrityksillä on useimmiten hyvin rajalliset mahdollisuudet markkinointiin, mutta yhteisöllisyydestä on mahdollista löytää uusia voimavaroja. Yhteisöllisyys tuo pienille yrittäjille myös  hyvinkin tärkeää vertaistukea ja Haminassa tuota yhteisöllisyyttä pönkitetään myös omilla facebook-sivuilla.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja