Haminan kaupunkikehitysvaliokunta ei hyväksynyt sille esiteltyä Mannerheimintien uutta ilmettä.  Konsulttiyritys Rambollin valmistelema ehdotus Raatihuoneentorin ja Rautatien­kadun väliselle osuudelle olisi tuonut kadulle molempiin suuntiin omat pyöräilykaistat, mutta olisi samalla kaventanut ajoradat ja poistanut kaikki pysäköintipaikat.

Valiokunta päätti yksimielisesti palauttaa suunnitelman uudelleenvalmisteluun, vaikka keskusteluissa oli halukkuutta myös suunnitelman hyväksymiseen.

Haminan kaupunki haki ja sai Traficomilta 200 000 euron avustuksen pyöräilyn ja kevyenliikenteen olosuhteiden kehittämiseen. Hakemuksessa kehityskohteeksi valittiin Mannerheimintien katuosuus.

Yritykset vastustavat hanketta tuollaisenaan. Kauppaliikkeitä ei ole puolta tusinaakaan, mutta kadunvarsipysäköinti on liikkeiden asiakkaille ainoa vaihtoehto.

Pysäköintiä huutaa myös joka kesä vallien katveessa toimiva kesäteatteri. Etenkin Haminaa vähemmän tuntevien teatteriin saapuvien on todella vaikea löytää läheltä pysäköintipaikkoja.

Kaupunkikehitysvaliokunta teki ainoan oikean ratkaisun palauttaessaan suunnitelman jatkojalostukseen. Vajavaisen suunnitelman tuominen edes valiokunnan käsittelyyn osoittaa, että suunnitelman tilannut taho on antanut työlle kovin puutteelliset ohjeet. Vaikka kyse onkin pyöräilylle korvamerkitystä rahasta, se ei oikeuta suunnittelijaa laiminlyömään muun liikenteen tarpeita.

Vaikka Mannerheimintien suunnitelma perustuukin hyväksyttyyn Haminan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan, orjalliseen ohjelman toteuttamiseen sekään ei voi velvoittaa.

Kevyenliikenteen olosuhteiden parantamista ei vastusta kukaan, mutta parantamisen ei tule johtaa muun liikenteen tarpeiden täydelliseen sivuuttamiseen.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja