Juhani Suortin veistämön valmistama vesibussi oli tilaustyö, joka päätyi Korkeasaaren liikenteeseen. Suortin veistämöltä valmistui kaikkiaan 26 isokokoista vesibussi! (Kuva Juhani Suortin kokoelmat)

Summan veneenveistäjistä on valmistunut laaja 160-sivuinen kuva- ja historiateos. Teoksen takana on kaksikko Timo Suomalainen ja Jorma Rautapää. Rautapää on tehnyt aikaisemmin kolme merellistä kirjaa: Purjeita merellä, Suomen moottoriveneklubi, vauhtia ja ystäviä vuodesta 1930 sekä Veneveistämöitä ja telakoita Helsingissä. Summasta kotoisin olevalle Suomalaiselle kirja on ensimmäinen.

– Isäni työskenteli Summassa veneveistämöillä ja isäni äiti oli Seppälän Nestorin tytär. Veneenveistossa on hallittava puun työstäminen ja se on Summassa osattu vuosikymmeniä, sanoo Suomalainen.

– Minulle veneet ovat aina olleet harrastus. 27 vuotta tein töitä mallipuuseppänä, mutta nykyisin saan palkkani veneveistämöltä Suomenlinnasta, paljastaa Suomalainen.

Viimeinen rakennettu Melaisa, M & A. Seppälän Veneveistämön huipputuote vuodelta 1979. (Kuva Jorma Rautapää)

Summan vene on saavuttanut veneilijöiden keskuudessa kulttiaseman ja maine on saatu kymmenien vuosien laadukkaan työn kautta. 1970-luvulla alkoi puuveneiden kamppailu teollisesti valmistettuja lasikuitu- ja alumiinivaneitä vastaan, ja siihen taisteluun taipui summalainen veneenrakennusosaaminen.

Kirjan tekeminen ei onnistu ilman kuva- ja muuta materiaalia. Kaksikko kokosi viime vuona kolmella Summan matkallaan kuvia, haastatteluja, teknisiä piirroksia ja kaikkea Summan veneveistämöiden historiaan liittyvää aineistoa.

– Omaa aineistoani keräsi 40 vuotta ja se on ollut oivallinen pohja kirjaprojektiimme. Summan seudun veneveistäjät ja heidän sukunsa ovat tuttuja, joten oli perin helppo lähteä verestämään heidän muistojaan.

Summan veneenveistoteollisuus on ollut laajaa. Veistäjiä on ollut molemmin puolin Summanjokea, Suortteja itäpuolella, Seppälöitä länsipuolella, mutta myös Suurnäkki ja Timperi tunnetaan maanlaajuisesti summalaisina veneenrakentajina.

Kattavan summalaista veneenveistoa käsittävän kirjan laatimisessa on ollut haasteensa.

Joukko Suomenlahden puuveneveistäjiä tapasi Kotkan Puuvenemessuilla 2002. Veistäjät vas. Lauri Kiiski, Seppo Suurnäkki, Markku Seppälä, Juhani Suortti, Urpo Seppälä, Poju Suntio, Antti Seppälä ja Pertti Suortti. (Kuva Kari Nordlund)

– Kun toisilta veistämöiltä löytyi kirjan tarpeisiin materiaaleja runsaasti, joiltakin ei mitään. Asioita oli jäänyt kirjaamatta ylös ja valokuvia ottamatta, kun oli keskityttävä olennaiseen. Näin kävi eräälle Juhani Suortin veistämälle vesibussille, josta ei otettu kuvan kuvaa ennen valmiin vesibussin luovuttamista tilaajalle, tietää Suomalainen.

August Timperi rakensi neljän poikansa Aarren, Paulin, Reinon ja Pekan kanssa laatuveneitä kymmenien vuosien ajan, mutta loppu oli murheellinen:

– Isän ja lapsettomien poikien kuoltua Timperin kiinteistö veistämöineen joutui valtiolle ja sitten Haminan kaupungille, jolla oli kiire päästä kiinteistöstä eroon. Kaikki veistämöstä löytynyt tavara työkaluineen, mallikaarineen ja piirustuksineen kärrättiin kylmästi kaatopaikalle.

– Summan veistäjien osaamista vietiin Australian ja USA:han saakka, mutta nyt ovat veistämöt vaienneet, historian lehti on kääntynyt. Yli 100-vuotinen teollinen menestystarina on päättynyt.

Kirjasta Veneenveistäjien Summa on valmistunut ensimmäinen painos. Tekijät ovat valmistautuneet jo toiseenkin painokseen, sillä ensimmäinen painos myytiin jo ennakkotilauksina.

– Seuraaviin painoksiin kirjaa täydennetään joiltakin osin. Senvuoksi vastaan­otan mielelläni yhä materiaalia Summan veneenveistäjistä, ilmoittaa Timo Suomalainen.

– Kaikki nykyiset ja entiset summalaiset ovat auliisti avustaneet meitä kirjan aineiston kokoamisessa. Siitä heille parhaat kiitoksemme!

Timo Suomalainen esittelee painotuoretta kirjaansa, jonka hän on tehnyt Jorma Rautapään kanssa. Kirjaa voi tilata tekijöiltä: timo.suoma@gmail.com ja jorma.rautapaa@pp.inet.fi.