Maaseutu elää vahvasti Kymenlaaksossakin. Hyvästä maaseutuhengestä ja yrittäjyydestä oivallisia esimerkkejä ovat kylien tapahtumat, joista on useita esimerkkejä. Pyhällön ohjelmalliset kesätorit ovat ilmiö jo vuosien takaa, mutta on muitakin.

Kylien ja kyläläisten omasta piiristä ovat kummunneet esimerkiksi Pikkukylien Pikkumarkkinat Miehikkälässä sekä Virolahden Pertunmarkkinat, jolla on jo vuosikymmenien perinteet.

Aholafarmin Vartti-Kitulassa lauantaina järjestämä Syystori -tapahtuma on oivallinen osoitus siitä, mitä saadaan aikaan kun toimeen tartutaan. Jukka ja Tuula Aholan navetta tyhjeni jokin vuosi sitten karjasta, mutta menneen perään ei tilalla haikailla. Syystori on yksi Aholafarmin tapahtumista, jonka hyvin verkostoitunut isäntäpariskunta on kehittänyt.

Syystorilta sai leivonnaisia ja vihanneksia, hunajaa, mehua ja lihatuotteita. Kaikki lähituottajilta.

Kyläkohtaiset syksyiset markkinatapahtumat peilaavat etäisesti myös historiaan ja kekriin. Kekri oli 1800- ja 1900-luvuilla sadonkorjuun ja karjamarkkinoiden aikaa, sato oli korjattu talteen, oli aikaa juhliakin. Kekri oli maaseudulla myös suomalaisten työn ja ilon juhla, silloin leikittiin, laulettiin ja tanssittiin.

Väki maaseudulla vähenee, mutta vielä löytyy maatalouteenkin uskovia. Tilat ovat joutuneet osin olosuhteidenkin pakosta laajentamaan tuotevalikoimaansa. Tiloille on syntynyt pientä oheistuotantoa, jonka markkinointiin kylämarkkinat soveltuvat mainosti. Jos tuotanto kasvaa, markkinaa voi aina laajentaa tarpeen mukaan.

Verkostoituminen on valttia myös kylien pienyrittäjien keskuudessa. Se selvisi nopeasti käymällä Aholafarmin syystorilla.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja