Pääministeri Sanna Marinin työvierailu Haminassa toteutettiin viime viikolla ilman seremonioita. Visiitin pääkohde taisi olla tutustuminen Googlen jättimäiseen palvelinkeskukseen, mutta haminalaisittain odotukset ovat korkealla myös kaupungin johdon kanssa pidetyn neuvonpidon jälkeen.

Kun pääministeri tulee kylään, paikallisten lobbareitten on oltava skarppina. Hamina vastaanottikin vieraansa parhailla voimillaan, kärjessä luottamusmiesjohto sekä kaupunginjohtaja. Sivustatukea antoi HaminaKotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski, joka avasi pääministerille asiantuntemuksellaan logistiikan ongelmakohtia Kymenlaaksossa.

Palaverin tuloksista ei ole tiedotettu kun ei ole tiedotettavaa. Pääministeri kuunteli Haminan delegaation viestit ottamatta kantaa enempää rantaradan linjaukseen kuin väyläkysymyksiin.

Marin vieraili Haminassa kesällä 2017 sos.dem. puolueen presidenttiehdokaskiertueella, kun puolueen kansanedustajien perinteinen kesäkokous piipahti tuolloin Haminassakin. Kevään 2019 eduskuntavaalien jälkeen Marinille annettiin Antti Rinteen hallituksen liikenne- ja viestintäministerin salkku. Liikenneministerinä hän piti Kotkan ja Haminan rantaratahaaveita haihatteluna: ”Teillähän on jo upea moottoritie Helsingistä itään.”

Sanna Marinin noustua pääministeriksi viime joulukuussa ratakeskustelu on saanut kokonaan uusia muotoja. Uusiin ratahankkeisiin suhtaudutaan niin meillä kuin EU-tasollakin myönteisen harkitsevasti.

Haminan palaverissa pääministerille taatusti kerrottiin faktat, jotka puoltavat selkeästi itäisen rantaradan linjauksena Kotka – Hamina -vaihtoehtoa. Uusia rautateitä ei tule harvaanasuttuun Suomeen rakentaa henkilöliikenteen pohjalta. Monin verroin tärkeämpää on panostaminen teollisuuden sujuvaan logistiikkaan, josta hyöty tulee koko kansantaloudelle.

Itäisen rantaradan rakentamisen aloittamiseen menee hyvinkin kymmeniä vuosia. Tärkeää on luoda jo hyvissä ajoin valmiudet suunnitelmineen ratatöiden käynnistymiseen.

Juuri nyt valtiontaloudella on koronapandemian vuoksi ratahankkeitakin suurempia haasteita, mutta kun korona on voitettu, on aika luoda suunnitelmia ja visioita kauas seuraaville vuosikymmenille.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja