Vuoteen 2023 mennessä teillämme on yhteensä 500 peltipoliisia liikenteen nopeuksia valvomassa. Tämän tai ensi vuoden aikana peltipoliisit ilmestyvät myös valtatie 26:lle välille Hamina – Taavetti.

Ylinopeus on maamme yleisin rikos, sillä sakkolappuja ylinopeuksista jaetaan yli 300 000 per vuosi. Saman verran ylinopeuksia ajaneita selviää huomautuskirjeillä. Sakkojen määrä on ylivoimaisesti suurin Pohjoismaissa suhteutettuna ajoneuvojen määrään.

Liikennelääketieteen professori tylyttääkin valvontakulttuuriamme siitä, että meillä Suomessa mennään liikenneturvallisuuden kehittämisessä sakkotulojen kerääminen edellä.

Professorikin pitää nopeusvalvontaa hyvänä asiana, mutta siihen liittyvää rahastusmekaniikkaa onkin syytä ihmetellä. Posti tuo sakkolapun edelleenkin tunnollisille kuljettajille, joilta kulloinenkin nopeusrajoitusmerkki jää havaitsematta jostakin syystä. Pieni ylitys ei sakkoa tuo, mutta hyvätuloiselle 20 km/h ylitys antaa jo reippaan muistutuksen varomattomuudesta. Kun peltipoliisien sakot lasketaan päiväsakkoina, hyvätuloinen maksaa rikkeensä nopeasti kymmenien tuhansien eurojen sakkoina. Vastaavaa mekanismia ei ole ainakaan muissa Pohjoismaissa.

Suorastaan erinomaisena uusien peltipoliisien tuloa pidetään Hamina – Taavetti valtatien varrella, jossa raskaan ja kevyemmänkin liikenteen nopeudet ovat piinanneet tien lähiasukkaita. Merkittävä osa liikenteestä on raskasta rekkaliikennettä. Mäkinen tie pakottaa rekat vauhdittamaan menoaan alamäessä, jotta seuraavaan ylämäkeen pääsee hyvillä nopeuksilla.

Valtatie 26 on pääosiltaan myös lähiliikennetie, jota käyttävät kaikki asukkaat, maatalouskoneet, pyöräilijät ja jalankulkijat. Peltipoliiseilla ylinopeudet pyritään saamaan kuriin, mutta sakotuskäytännön lieveilmiöistä ei nykyisen lainsäädännön pohjalta päästä eroon.

Jorma Haapamäki

Päätoimittaja