Torikauppiaille selvitettiin Raatihuoneella Haminan torin uudistamissuunnitelman nykyvaiheita ja samalla haluttiin kuulla torikauppiaiden näkemyksiä suunnitelmasta.
Kauppiaita huolestutti pysäköintipaikkojen väheneminen ja kysymyksiä herätti, mitä käytännössä tarkoittaa määritelmä ”asiointiliikenne pysäköintialueiden kautta”.
Kysyttiin, miten on ajateltu, että saadaan lisää tavaraa myyntiin keskellä päivää. Liikennejärjestelyt on saatava joustavaksi. Joku oli sitä mieltä, että torialueen läpi pitää päästä ajamaan. Voiko auto olla myyntipaikan vieressä?
– Jos tulee sade, jauhopussit pitää saada nopeasti sateen suojaan.
Yhdessä puheenvuorossa painotettiin, että jos parkkipaikat vähenevät, myyntikin vähenee. Ja toisessa evästettiin, että parkkiruutujen maksullisuus karsisi asiakkaita ja että parkkiruutujen tulee olla riittävän isoja.
Kaavoitusarkkitehti Milla Koskivirta selvitti, että suunnitelma on poistaa torin keskiosassa oleva parkkipaikka, mutta lisää pysäköintitilaa tulee uudelle pysäköintialueelle Satamakadun puolelle ja lisäksi Satamakadun torihallin puolelle tulee vinopysäköintipaikkoja.
Laskennallisesti vähennys on 40 autopaikkaa, mutta parkkipaikkojen määrä ei kuitenkaan Koskivirran mielestä merkittävästi vähene, koska toriparkissa on aina pysäköity väljästi.
Kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja Jaana Suikkanen vakuutti Raatihuoneelle kutsutuille torikauppiaille, että missään tapauksessa ei ole tarkoitus lytätä torikauppiaiden ehdotuksia.
Hän totesi, että suunnitelma jatkojalostuu pikku hiljaa ja lupasi, että liikennejärjestelyjä selvitetään ja että jatkossa myös keskustellaan torisuunnitelmasta vielä lisää.
Milla Koskivirta myös kertasi suunnitelman pääpiirteitä väärinkäsitysten välttämiseksi. Hän sanoi kuulleensa kritiikkiä, että torin uusi ilme pienentäisi torimyyntialuetta. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Päinvastoin. Myyntialue kasvaa.
Se myyntialue, mikä menee uudelle pysäköintialueelle, korvautuu sillä, kun torin keskiosaan saadaan lisää myyntialuetta, kun parkkipaikka jää pois. Lisäksi kesällä luistinradalle varatulta alueelta saadaan tarvittaessa lisää myyntipaikkoja.
– Muuri on tarkoitus purkaa ja vanhat betoniruukut poistaa. Tasoerot kuitenkin säilyvät. Ylä- ja alatorin väliin on suunniteltu leveät portaat, joissa voi myös istuskella ja näin torialue kokonaisuudessaan yhtenäistyy. Ylätasolle on ajateltu maamerkiksi myös suihkukaivoa, jossa talvella voisi olla valoefektejä.
Ylätorin ja alatorin yhtenäistäminen portailla sai kehuja, vaikka toriparkin säilyttämistäkin kannatettiin.
Milla Koskivirta sanoi, että torin uudistaminen toteutuu vaiheittain. Viimeisimpiin uudistuksiin jää huoltorakennuksen rakentaminen. Huoltorakennukseen tulee pystybaarityyppinen kahvila, esiintymislava ja kauan kaivatut vessat.
Isot toriteltat pysyvät jatkossakin pysäköintialueen reunassa Puistokadun puolella, pienemmät on tarkoitus keskittää torin alakulmaan Lipputornia vastapäätä. Torin alakulma halutaan pitää mahdollisimman avoimena, että tori avautuisi heti kaupunkiin tulijoille.
Myyntikojuilla on tarkoitus rajata Satamakadun puoleinen parkkipaikka. Kojut on ajateltu tehdä siirrettäviksi niin, että niitä voidaan hyödyntää jossain muuallakin, kun tarvetta ilmenee.