Haminan talousalueen uutislehti

Ideoita on kasapäin, toteuttaminen vaatii rahaa

Kymmenet ja kymmenet ideat säihkyivät, kun porukalla haettiin tuoreita ajatuksia Haminan oman keitaan Tervasaaren kehittämiseksi. Tilaisuus oli osa 12 itäisen Suomenlahden pienvenesatamaa käsittävää Merikotka-hanketta. Haminan lisäksi venesatamien joukkoon kuuluvat Klamilan, Keihässalmen ja Kotkan Kantasaman vanha marina. Satamia on Suomen puolella yhteensä kuusi, samat kuusi löytyvät Suomenlahden eteläpuolelta Virosta.

Tullimakasiinin ideariihessä lennettiin välillä hyvin korkealla, kun ketään ei velvoitettu lyömään ideoilleen hintalappuja. Jokainen oli siitä yhtä mieltä, että vasta Tervasaaren palvelujen kehittäminen tuo paikalle turistimassat.

– Kylpylähotelli voisi olla alueen veturina, se vain pitäisi siirtää Tervasaaren itäiselle sivulle, linjasi Aune Mänttäri.

Patu Patanen jatkoi samasta aiheesta:

– Kasinohotelli meillä on kaksi kertaa jo melkein ollut. Ensin sen nappasi Vaalimaa, sitten päätettiin, että itäisen kasinohotellin paikka onkin Turku tai Tampere, veisteli Patanen.

Tervasaaren etäisyys Haminan ydinkaupungista on puolisen kilometriä. Huonojalkaiselle matka voi olla liikaa, hyväjalkainen kulkee matkan kepeästi. Säännöllisesti turistikaudella liikennöivä katujuna helpottaisi niin lasten kuin aikuistenkin liikkumista ja oman auton voisi kätkeä parkkipaikalle.

Ideariihessä nousi esiin ajatus myös toisen kävelyreitin saamiseksi Tervasaaresta kaupunkiin. Reitti voisi koukata Lepikönrannan kautta.

Tervasaaren kahvilayrittäjä Tarja Hietanen tyytyisi aluksi lyhempiinkin askeliin ideatulvan alla:

– Tervasaaren yleiseen siisteyteen panostamalla koko alueen yleisilme ja vetovoimaisuus kohenisivat jo valtavasti, uskoi Hietanen.

Arjen ongelma on myös öinen auto- ja mopoliikenne Tervasaaren asfaltilla.

– Jollei sitä saada kuriin, alueella yöpyminen on mahdotonta. Renkaitten vinguttaminen lakkaa viikonloppuina vasta yöllä klo 02, aprikoi Kahvila Aallokon yrittäjä Pentti Vilkki.
Yhteentörmäys oli lähellä, kun Patu Patanen esitti liikenne-esteitä, joilla kurvailu saataisiin kuriin.

– Liikenne-esteet estäisivät myös asiakkaiden tulon jäätelökioskille ja Aallokon kahvilaan. En hyväksy. Jotakin muuta pitää keksiä, täräytti Vilkki.

Lue lisää aiheesta:

Previous slide
Next slide

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli