Haminan talousalueen uutislehti

Äänekosken sellu sukeltaa tunneliin

Metsä Fibren Äänekoskelle rakennettava uuden aikakauden biotuotetehdas käynnistyy vuoden 2017 kolmannella vuosineljänneksellä. Uusi tehdas nostaa Äänekosken tehtaan selluntuotannon 0,5 miljoonasta tonnista 1,3 miljoonaan tonniin.

Kymenlaaksolaisia kiinnostaa Metsä Fibren ratkaisu ohjata tehtaan laivaukset ulos Vuosaaren kautta. HaminaKotkan satamayhtiö oli mukana omalla tarjouksellaan, jonka mukaan Hamina olisi ollut puitteiltaan ihanteellinen vastaanottamaan äänekoskelaisten 40 junanvaunullista sellua vuorokaudessa.

Vuosaari rimpuilee jo nyt tilanpuutteen kanssa. HaminaKotkan satamanosista Hamina oli tarjouksessa kärkivaihtoehto, mutta Kotkan Mussaloonkin Äänekosken uuden tehtaan tuotanto sopisi.

Liikennevirasto on ilmoittanut, ettei sillä ole osaa Metsä Fibren logistiikan ratkaisuihin. Liikenneviraston murheen­kryyninä ollut Vuosaari – Kerava -rataosuus saadaan tällä mallilla nyt kuitenkin tehokkaaseen liikennöintiin.

Vuonna 2008 valmistunut Vuosaari – Kerava -rata maksoi 200 miljoonaa euroa. 19 km:n radasta yli 14 km kulkee tunnelissa. Rataosuudesta on julkisuudesta puhuttu hukka­investointina, mutta nyt valoa ratatunnelin päässä vihdoin on.

Metsä Fibren liikenne moninkertaistaa Vuosaaren junien määrän. Esimerkiksi Kotkan satamaan tulee vuosittain yli 5 000 junaa, Vuosaareen on tunnelin kautta tullut noin 1 500 junaa per vuosi, kun tavoitteet olivat alunalkaen moninkertaiset.

Metsä Fibrelle selvinnee nopeasti, pystyykö Vuosaari selviytymään massiivisen sellutonnimäärän laivaamisesta. Jos ei pysty, seuraavalla tarjouskierroksella on mukana HaminaKotka entistä terävämpänä.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus