Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Ohituskaistat Hamina – Taavetti tieosuudelle

Reimari uutisoi Valtatie 26:n vaaroista joulukuussa.

Hallitus on myöntänyt ylimääräisen 364 miljoonaa euroa perusväylänpitoon ja yksityisteiden valtionavustuksiin vuosille 2017 – 2019. Rahoitus jakaantuu maanteiden, rautateiden ja yksityisteiden parantamiseen sekä kaupunkiseutujen liikennehankkeiden tukemiseen.

Haminalaisille merkittävin uutinen on 3,4 miljoonan euron määrärahan kohdentaminen valtatie 26:lle. Rahasummalla rakennetaan yksi ohituskaistaosuus molempiin suuntiin välillä Taavetti – Hamina. Ohituskaistoista toinen sijoittuu Haminan, toinen Luumäen puolelle.

Rahaa tulee 6,1 miljoonaa euroa myös valtatie 15:n Keltakankaan eritasoliittymän rakentamiseen. Valtatie 15:n kautta kulkee raskas liikenne maan suurimpaan HaminaKotkan satamiin. Keltakankaan kohdalla riskit liittyvät risteykseen, josta liikenne erkaneen Kymenlaakson Jätteen laitoksille.

Valtatie 26:n päällystystyö ajoittuu kesään 2017. Liikenneinfrasta vastaava johtaja Jyrki Karhula Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta sanoo, että järkevää olisi ajoittaa samaan aikaan myös ohikaistojen rakentaminen samaan aikaan.

– Tarpeita valtatie 26:lla olisi myös kevyenliikenteen olosuhteiden parantamiseen, mutta tämä rahoituspaketti keskittyy perantamaan elinkeinoelämälle tärkeitä kuljetuksia, sanoo Karhula.

– Nyt tehty rahoituspaketti palvelee autoliikenteen tarpeita, toivottavasti seuraavana tulevat kevyenliikenteen tarpeet.

Osattomaksi Etelä-Kymenlaakso ei ole jäänyt viime vuosien liikenneinvestoinneista:

– Viiden viimeisen vuoden aikana alueella on investoitu teihin lähes miljardi euroa välille Koskenkylä – Vaalimaa, muistuttaa Karhula.

Teijo Kirppu Ihamaalta ei suorastaan riemastu tiemäärärahoista.

– Tänä kesänä uutta päällystettä ei tule, sillä vastahan tiehen vedettiin uudet reunaviivatkin, sanoo Kirppu, joka on mukana Pyhällön koulusolun toiminnassa.

– Ely-keskuksella on valmiit suunnitelmat Paijärven turvallisuutta parantavista ristreysratkaisuista, samoin Onkamaan risteyksestä. Suuret hankkeet vain ajavat aina näiden pienien ja meille tärkeiden hankkeiden edelle.

Lue lisää aiheesta:

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli