Tietyömaan keskiössä turvallisuus

Lelun ja Kattilaisten välillä lienevät suurimmat liikenneriskit, kun tietyömaa ja vanha vt 7 risteävät, esittelee työturvallisuuspäällikkö Risto Sivula.

E18 Hamina–Vaalimaa -tien rakentaminen on valtava työmaa. Parhaillaan siellä työskentelee 500 – 600 työntekijää, joiden turvallisuus on suuren työmaan tärkeimpiä tavoitteita ja turvallisuuteen myös panostetaan tosissaan.

– Jokaiselle työntekijälle järjestetään kaksivaiheinen perehdyttävä turvallisuuskoulutus. Yleisten asioiden ja periaatteiden selvittämisen jälkeen työkohteissa tapahtuvassa koulutuksen toisessa vaiheessa selvitetään juuri sen työkohteen keskeisimmät turvallisuusnormit, selvittää tietyömaan työturvallisuuspäällikkö Risto Sivula YIT Rakennus Oy:stä, joka on urakan päätoteuttaja.

Yli 500 työntekijää, noin 250 työkonetta omissa kohteissaan ja työntekijöissä on eri kansallisuuksia: ymmärtävätkö kaikki työturvallisuuden vaatimukset? Sivula sanoo, että kiire ei oikeuta ketään oikaisemaan työturvallisuudessa.

– Tavoitteemme on nolla tapaturmaa. Lähelle olemme päässeet, eikä mitään vakavampaa ole sattunut.

Hamina–Vaalimaa -tietyömaan toistaiseksi vakavin tapaturma ei sattunut itse työmaalla:

– Töihin tulossa ollut tienrakentaja joutui hirvikolariin. Hän selviytyi takaisin työelämään muutaman viikon lomalla. Työkoneita on kaatunut, vaarallisia tilanteita on kirjattu noin 40, mutta ennakoimalla vaaratilanteet on pahimmilta tapaturmilta vältytty.

– 10.6.2015 lähtien olemme kirjanneet seitsemän tapaturmaa, joista osa on ollut kompurointeja ja pieniä puukonviiltoja. Kuormurin kaatuminen oli järein tapaturma.

– Kun työmaa on iso, riskitkin ovat suuria. Kukaan ei joudu työskentelemään terveytensä uhalla, kaikilla on oikeus päästä työpäivän jälkeen ehjänä kotiin, sanoo työmaan asiakaspalvelusta ja paikallistiedotuksesta vastaava Venla Ristola YIT:stä.

Kuluva kesä on Hamina–Vaalimaa tietyömaan vilkkain. Työt ovat täydessä vauhdissa yli 30 kilometrin jokaisella metrillä.

– Riskit on tunnistettava. Tieosuudelle tulee liki 40 siltaa, on louhintaa ja räjäytystöitä. Putoamisvaara on läsnä useissa työkohteissa, sanoo Sivula.

Lelu–Kattilainen -osuudella työmaa mukailee vanhaa tielinjausta, jolloin ohikulkuliikenne tuo omat liikenneturvallisuuden riskinsä. Kattilaisista itäänpäin ollaan lähes asumattomilla metsäosuuksilla, jossa odottavat erilaiset riskit.

– Punaisella verkkoaidalla ja lippusiimoilla on rajattu pitkiä osuuksia. Siviilien tulee ymmärtää, että käynnissäolevalle työmaalle ei ole kellään asiaa!

Kun tietyömaan jokainen työvaihe on kirjattu vaarallisuusasteikkoon ”erityistä vaaraa aiheuttava”, työmaalle ei edes kesätöihin oteta alle 18-vuotiaita.

– Lähtökohtamme on, että ammattimiehillä on myös ammattiylpeys turvallisuusasioissa. Alan opiskelijoille meillä on kuitenkin aina töitä sekä työnjohtoharjoittelussa että haalaripuolella, valottaa Venla Ristola.

E18 Hamina – Vaalimaa

  • tielinjan pituus 32 km
  • työ toteutaan elinkaarimallilla, jolloin rakentaja vastaa tien ylläpidosta palvelusopimuksen mukaan vuoteen 2034 saakka
    kokonaiskustannus 378 miljoonaa euroa, josta investoinnin osuus 265 miljoonaa euroa
  • Vaalimaan rekkaparkki valmis 1/2017
  • Lelu – Kattilainen valmistuu liikenteelle 2/2017
    koko tieosuus valmis 3/2018
  • lisätöinä mm. Virojoen kiertoliittymä ja vanhan vt 7:n korjausta
Tämä moottoritien Lelun luontosilta tunnetaan tientekijöiden piirissä nimellä Mäkkäri.
Black Friday Reimari 7.10. - 27.11. asti
Previous slide
Next slide

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli