Suomenlahden satamien kilpailu tavaratonneista kiihtyy edelleen, kun Loviisan satama siirtyy Helsingin Satama Oy:n omistukseen vuodenvaihteessa. Esisopimukset kaupasta on tehty, puuttuu enää Loviisan kaupunginvaltuuston siunaus.
Loviisan sataman liikenne on ollut laskevalla uralla jo vuosia. Kun liikennemäärät olivat joitakin vuosia sitten noin 1,2 miljoonaa tonnia vuodessa, nyt ollaan 0,6 – 0,7 miljoonan tonnin lukemissa.
Kun Helsingissä Vuosaaren satama tuskailee tilanahtauden kanssa, Loviisasta löytyy lisäkapasiteettia erityisesti kappaletavara- ja irtolastikuljetuksille, joille tilaa ei Vuosaaresta luontevasti löydy.
Loviisan aloitteesta alkanut kaupanhieronta antaa kiistatta lisäpotkua sataman kehittämiselle. Loviisa on menettänyt viime vuosina HaminaKotkan satamalle sahatavaraliikennettä sekä esimerkiksi Lahden voimalaitosten hiilikuljetukset.
Markkinatilanne Suomenlahden satamissa kiristyy entisestään, kun myös Venäjän ja Baltian satamat ovat kerkeästi hakemassa lisätonneja. Kovassa kilpailussa pärjää se satama, jossa hommat hoituvat, joissa satamakone toimii parhaiten asiakkaita tyydyttävällä tavalla.