Tiistaina julkistetulla öljyteollisuuden tuotantomodulien kuljetusprojektilla Haminan sataman kautta Kazakstaniin on suuri merkitys Haminalle ja HaminaKotkan satamayhtiölle. Hanke on sellaista mittaluokkaa, että se saa julkisuutta laajasti ympäri Euroopan.
HaminaKotkan satama ei olisi koskaan yltänyt sopimukseen belgialaisen päämiehensä kanssa ilman viisi vuotta sitten tehtyä satamafuusiota. Fuusio on antanut satamayhtiölle leveämmät hartiat ja kapasiteetin, jolla se voi tarjota palveluja suuriinkin projekteihin.
Vaikka Sarensin projektin ennakoidaan työllistävän Haminassa vain noin 50 työntekijää, käytännössä määrä on hyvinkin moninkertainen. Kun belgialainen Sarens tuo mukanaan 150 omaa asiantuntijaansa, heille on järjestettävä hankkeen ajaksi esimerkiksi kaikki asumiseen liittyvät palvelut.
Ratkaisevia syitä sopimuksen syntymiselle oli useitakin. Ilman Haminaan tulevaa syväväylää laivaukset olisivat mahdottomia. Venäjän läheisyys taas mahdollistaa jokilaivaproomujen lyhyet merimatkat Haminasta eteenpäin. Kun sopijapuolena on maamme suurin yleissatama, belgialainen kumppani päätyi lopulta Haminaan.
Jokohan nyt olisi Haminassa aika lopettaa jahkailu Haminan ja Kotkan satamafuusion mielekkyydestä! Ilman fuusiota tätä sopimusta ei olisi saanut Hamina, ei Kotka.