Syttyvätkö meijän jouluvalot tänä jouluna? Seuraa keräyksen etenemistä.

Öljyteollisuuden moduleita Haminan kautta Kazakstaniin

Palokankaan alue muuttuu Kazakstan-projektin alettua. Jättimäiset modulit laivataan EU-laiturille, josta ne siirretään altaan toiselle puolelle siirrettäviksi jokilaivaproomuihin. Laiturialueelle on kaavailtu tilat 22 modulille.

Mittava merikuljetusprojekti muuttaa Haminan satamaa tulevien vuosien aikana. Haminan kautta kuljetetaan Kazakstaniin 3–4 vuoden aikana kymmeniä Kazakstanin öljyteollisuuden tilaamia tuotantomoduleja.

Modulien logistiikasta vastaa belgialainen Sarens Group N.V., maailmanlaajuisesti johtava nostureiden vuokraukseen, raskaisiin nostoihin ja suuriin kuljetuskokonaisuuksiin erikoistunut yritys, joka solmi maanantaina HaminaKotkan Satama Oy:n kanssa kuljetussopimuksen.

Modulit laivataan suurilla valtamerialuksilla Haminaan, josta matka jatkuu jokilaivauksina läpi Venäjän Kaspianmerelle ja edelleen Länsi-Kazakstanin öljykentille.

– Satamayhtiö on nyt ensimmäisen kerran partnerina mukana tämänkaltaisessa ja -laajuisessa projektissa. Palokankaan laiturien muutostyöt ja erikoisrakenteet maksavat 25 miljoonaa euroa, josta satamayhtiön osuus on 3 miljoonaa, sanoi satamayhtiön hallituksen puheenjohtaja Tapio Lepistö.

Yhden modulin koko vastaa kolmikerroksista kolmen rappukäytävän kerrostaloa. Modulin paino on jopa 1600 tonnia.

– Kukin moduli on osa kokonaisuutta, joka muodostuu muduleita yhdistämällä. Koko projektin tavoitteena on saada Kazakstanin öljyntuotantoon 12 miljoonan  tonnin lisäys.

Belgialaisen Sarensin hoitaman projektin kokonaisarvo on 36 miljardia USA:n dollaria.

Satamajohtaja Kimmo Naski sanoo, että HaminaKotkan satamalle projekti on valtava referenssi, kun hommat hoidetaan hyvin.

– Projektin myötä Haminan sataman käyttöaste nousee dramaattisesti. Satamayhtiön tulot hankkeessa muodostuvat satamamaksuista ja aluevuokrista, sanoo Naski.

Sarens tuo projektin ajaksi Haminaan noin 150 omaa logistiikan asiantuntijaa. Lisäksi hanke työllistää arviolta noin 50 paikallista henkilöä logistiikan eri alueilla.

– Hamina-Kotka -alueen erinomainen logistinen sijainti, suuren sataman monipuolinen palvelutarjonta ja sataman kattavat mahdollisuudet kansainvälisen projektin menestykselliseen toteuttamiseen olivat keskeisiä tekijöitä sille, että Sarens päätyi valitsemaan kumppanikseen juuri HaminaKotkan, arvioi Naski.

– Monivuotinen projekti tuo hyvinvointia ja elinvoimaa koko seudulle, arvioi kaupunginjohtaja Hannu Muhonen.

Lue lisää aiheesta:

Itsenäisyyspäivä -6.12. asti
Previous slide
Next slide

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli