CAP-Group on noussut rytinällä maan suurimmaksi autokouluketjuksi. Yritys on myös kehittänyt perinteistä ajokoulutusta nykyaikaisempaan suuntaan. Teoriakoulutukseen on mahdollista osallistua etäopetuksessa ja puolet perusvaiheen ajotunneista voi halutessaan suorittaa simulaattorilla.
– Simulaattoriopetus on ollut käytössä jo pimeän ajon opetuksessa muillakin kouluilla, mutta liikenneajo-opetuksessa tällä hetkellä vain meillä. Kehitimme henkilöauton ajo-opetuksen simulaattoreita viisi vuotta ja simulaattorit voitiin ottaa käyttöön viime elokuussa, CAP-Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kari kertoo.
Autokouluketju avasi Haminaan uuden toimipisteen pari viikkoa sitten. Avajaistarjous myös puri toivotusti. CAP-Groupin autokouluketjun johtaja Mika Pamilo sanoo, että vastaanotto yllätti positiivisesti.
CAPin tavoitteena on pyrkiä olemaan yksi edullisimmista ja korkeimman läpimenoprosentin omaavista autokouluista.
– Jos puolet ajotunneista käy simulaattorikoulutuksessa, saa kortin 20 prosenttia halvemmalla ja lisäksi onnistumistakuun. Jos ajotutkinto ei mene läpi, tavallisesti asiakas maksaa lisätunnit. Onnistumistakuussa lisätunnit menevät meidän piikkiin. Jos emme uskoisi simulaattorikoulutuksen laatuun, emme antaisi takuuta läpimenosta.
Pekka Kari vakuuttaa, että simulaattorin edut opetuksessa ovat kiistattomat.
– Kaikkia oppilaita ei tarvitse laittaa yhteen ja samaan putkeen. Simulaattoriopetuksessa oppii ajamaan muuallakin kuin vain yhdessä tietyssä kaupungissa. Meillä on nyt käytössä 40 simulaattoria eri puolilla Suomea ja myös Haminaan simulaattori on tulossa aivan näillä näppäimillä.
Pekka Kari sanoo, että heidän tavoitteensa on pysyä alan kärjessä ja että heillä on vielä paljon annettavaa opetuksen uudistamiseen.
– Meillä on ässiä hihassa, Pekka Kari sanoo.
– Ensi vuoden alusta aloitamme myös puolustusvoimien kuljettajakoulutukset Haminassa. Hankintakilpailussa saatiin vuosien 2017-2019 puolustusvoimien kaikista kuljettajakoulutuksista 75 prosenttia. Puolustusvoimien kuljettajakoulutusbudjetti on seitsemän miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus on kolmen vuoden mittainen ja sen päälle vielä viisi optiovuotta. Se on pitkä ja arvokas sopimus, joka takaa meille varmaa työtä, Pekka Kari sanoo.
– Haminan lisäksi meille uusina tulivat myös mm. Vekaranjärven, Utin ja Santahaminan kuljettajakoulutukset.
– Olemme toimineet jo vuodesta 2009 saakka Panssariprikaatissa Parolassa, Jääkäriprikaatissa Sodankylässä ja Rovaniemellä sekä Kainuun prikaatissa, ja vuoden 2015 alusta Porin prikaatissa. n
Vastaako simulaattorilla ajo oikeaa ajokokemusta?
Kimmo Koivisto Koiviston Autokoulusta sanoo, että heilläkin simulaattorilla harjoitellaan pimeän ajoa, mutta miettii, ettei se kuitenkaan vastaa oikeaa autolla ajamista.
– Simulaattorilla ajettaessa kolari voidaan kuitata ajamalla sama rata uudestaan. Näin se ei kuitenkaan mene oikeassa elämässä. Simulaattorilla tehty huoleton ajelu ei anna sitä vastuullisuuden tunnetta, jota kuljettajalta vaaditaan aina liikenteessä liikuttaessa, yrittäjä Kimmo Koivisto toteaa.
– Simulaattorilla voidaan toki saada ajokorttikustannuksia alemmas, sillä se ei vaadi opettajan työpanosta.
Teoriatuntien etäopetuksessa Kimmo Koivistoa jää mietityttämään se, tuleeko oppilaan silloin oikeasti seurattua opetusta.
– Kun oppilaat tulevat porukalla teoriatunnille, syntyy myös keskustelua tunnin aiheesta, ja uskon, että he myös oppivat paljon palremmin. Myös vuorovaikutus oppilaan ja autokoulun välillä hoituu selkeämmin, kun oppilas on fyysisesti paikalla.