Kotkan – Haminan seudun matkailu valmistautuu jo ensi kesän risteilyalusten vierailuihin. Kotkaan saapuu kesällä kolme alusta, jotka tuovat kaupunkiin noin 7 000 risteilyvierasta.
Kun risteilyalus kiinnittää satamaan, vieraille täytyy järjestää kohteessa palveluja ja tarjota elämyksiä.
– Noin 70 % risteilyvieraista lähtee muutaman tunnin maksullisille retkille, 30 % tyytyy tutustumaan kohdekaupunkiin omatoimisesti, sanoo kansainvälisen risteilyliiketoiminnan kehittämisestä kehitysyhtiö Cursorissa vastaava Petra Cranston, joka tiimeineen esitteli tulevan risteilykesän suunnitelmia Haminan matkailuväelle.
Valmistautuminen risteilyliiketoiminnan käynnistämiseen alkoi jo pari vuotta sitten. Cranstonin johdolla on Ekamissa vedetty yksi kurssi risteilyoppaille ja toinen kurssi on parhaillaan käynnissä. Vieraiden saapumisessa on varauduttava moniin asioihin.
– Kun risteilyalus kiinnittää Kantasatamassa, vieraiden on helppo siirtyä vaikka jalkaisin kaupunkiin. Jos alus kiinnittää Mussalossa tai Hietasessa, on varauduttava laajamittaisiin bussikuljetuksiin, sanoi Cranston.
Aitous on Kotkan – Haminan seudun valtti, sieltä haetaan kohteet risteilyvieraille tarjottavan ohjelmaan.
– Tämä seutu poikkeaa muusta Itämeren alueen kohdesatamien tarjonnasta. Erilaisuudesta on tehtävä myyntivaltti.
Ensi kesäksi on varmistunut kolme risteilykäyntiä, seuraavana kesänä niitä voi olla tuplaten.
– Itämeren alueella on kolmisenkymmentä satamaa risteilyaluksille ja yhdellä risteilyllä alus poikkeaa viidessä – kuudessa satamassa. Kesän aikana alueen risteilyvieraiden määrä voi satamat yhteenlaskien nousta 500 000:eenkin.
Helsingissä risteilyalukset ovat olleet jo useita vuosia tuttu näky. Kun alusten koko suurenee ja suurenee, Helsinkikin on joutunut hakemaan suurimmille aluksille laituripaikkoja Katajanokalle johtavan väylän hankaluuden vuoksi myös Länsisatamassa.
Vimpasaaressa ja Rakinkotkassa matkailuyrittäjänä toimiva Pertti Illi sanoi, että risteilymatkailusta saa sitä enemmän irti mitä paremmin risteilysesonkiin valmistautuu.
– Hyvin tehdyn työn tulokset näkyvät ehkä vasta vuosien päästä. Logistiikan ja muiden palveluiden on toimittava sähäkästi, sillä risteilyalus viipyy satamassa vain 6 – 8 tuntia, arvioi Illi.
Ekamissa matkailualan opettajana toimiva Esko Ahtosalo tuumi, että risteilyoppaiden kouluttamiseen kannattaa satsata lujasti.
– Nyt on menossa toinen kurssi, mutta riittääkö sekään, pohti Ahtosalo.