Vehkalahden koulu on perinteisesti ollut aktiivinen toimija YES-yrittäjyyskasvatuksessa. Oppiaineenaan yrittäjyyttä opiskelevat ysiluokkalaiset ovat tänä syksynä perustaneet parikymmentä NY-yritystä eli lukuvuoden elävää yritystä, joka tuo nuoren opiskelijan mahdollisimman lähelle oikean yritystoiminnan perusteita.
Uusista Vehkalahden koulun NY-yrityksistä kenties makeimman on perustanut kolmikko, johon kuuluvat Jenni Kiri, Anni Hytti ja Vertti Ruuska.
– Yrityksemme nimi on The Ice Cream Company Ny ja tuotteemme on itsevalmistamamme jäätelö, ilmoittavat nuoret.
– Jäätelöä myymme koulun omissa tilaisuuksissa. Maistuvat jäätelömme olivat myynnissä myös Haminan joulun avauksessa ja myyntipaikka on haussa esimerkiksi Bastioniin Wanhan Holviston joulutapahtumaan, kertoo Anni
Kolmikko operoi yritysaiheitten parissa yhdessä jo kasiluokalla, jossa yrittäjyys oli heillä valinnaisena aineena.
– Sieltä saimme idean myös jäätelöbisnekseen, silloinen opettajamme Jukka-Pekka Hovi auttoi ideoinnissa, kertoo Jenni.
Jäätelön valmistaminen ei ole kovin vaikeaa, mutta maukkaaseen tuloksen päästään vain, kun juttu on hallinnassa.
– Koejäätelöt teimme meidän kotikeittiössä ja ensimmäisestä satsista on sitten paranneltu makuja, sanoo Anni.
– Pohjaan maitotiiviste ja päälle kuohukermaa. Makua voi hakea marjoilla, nyt aiomme kokeilla tyrnimarjaakin, paljasta Jenni.
Kotitalousopettaja Ira Taskinen on ollut kolmikolle oivallinen tuki. Hän suositti jäätelön valmistuksen keskittämistä koulun opetuskeittiöön.
– Kun jäätelön valmistaminen vaatii nopean jäädyttämisen, opetuskeittiö tarjoaa siihen parhaat puitteet, tietää Vertti.
Opettaja Taskinen on jäätelöbisneksestä innoissaan kuten oppilaatkin.
– Kaikilla ysiluokan oppilailla on mahdollisuus hygieniapassin suorittamiseen ja näille se on tosi tarpeellinenkin, kertoo opettaja.
Yrittäjyyden opettaja Paavo Kriktilä on tyytyväinen oppilaittensa intoon lähteä kokeilemaan rajojaan.
– Eikä tuo jäätelön koemaistelukaan hassumpaa ole, kuvailee Kriktilä omaa rooliaan.
Tuoreet jäätelötehtailijat arvelevat, että tuote alkaa olla nyt tikissään. Vadelma-valkosuklaajäätelö hallitaan, samoin keksi-kinuskijäätelö.
– Markkinoinnissa luotamme puskaradion ohella sosiaaliseen mediaan, ilmoittaa kolmikko.
Kevään tullen The Ice Cream Company Ny aikoo panostaa koulun sisäiseen kilpailuun, jossa valitaan koulun edustajat alueelliseen NY-yritysten kisaan Kotkaan.
– Kotkasta sitten valtakunnalliseen! Kilpailuissa meidän on hallittava tuotteen valmistuksen ohella myös sen monipuolinen esittely ja markkinoiminen, valottavat NY-yrittäjät kevätkauden haasteitaan.