Kymenlaakso on uuden edessä, kun sekä Kouvola että Kotka, maakunnan talousveturit, saavat uudet kaupunginjohtajat. Kouvola valitsi johtajaksi Imatran hallintojohtajan Marita Toikan ja valinta on syksyn aikana edessä Kotkassakin, kun kaupunginjohtaja Henry Lindelöf jää eläkkeelle.
Kymenlaakso tunnetaan valtakunnallisestikin riitaisena ja kaksinapaisena maakuntana. Nyt olisi tarjolla oivallinen mahdollisuus aloittaa uusi, hedelmällinen yhteiselämä kumppanin kanssa. Kun sairaalahankkeet on saatu etenemisputkeen, niistä ei toivottavasti enää löydy riidanaiheita.
Muuttotappion nujertamisessa työtä riittää niin ylä- kuin alajuoksullakin. Liikenne on koko Kymenlaakson lempilapsi. Kun Kouvola kehittää menestyksellä raideliikennettä, etelä panostaa suurin odotuksin satamiinsa. Yhdessä koko maakunta voi nousta koko maan tärkeimmäksi logistiikkakeskukseksi kun vielä valtatie 15:n kehittäminen otetaan yhteiseksi ykkösasiaksi.
Yhteisen sävelen ja markkinoinnin löytyminen matkailuun loisi merkittävästi uusia työpaikkoja. Kun Pohjois-Kymenlaakso tarjoaa korpimaisemaa, etelän valttina on vielä vain niukasti hyödynnetty merimatkailu.
Kaupunginjohtajalla on valtava merkitys kaupunkinsa visionäärinä ja hankkeitten edistäjänä. On toivottava, että Kouvolan uudella kaupunginjohtajalla on halua ja kykyä lähteä vetämään koko Kymenlaaksoa yhteistyössä etelän kanssa. Samansuuntaiset odotukset kohdistuvat aikanaan valittavaan Kotkan uuteen kaupunginjohtajaan.