Haminan torialueen remontti on nostanut esiin joitakin kysymyksiä. On ihmetelty invaluiskan puuttumista torin yläkolmiosta alas. Luiskan tilapäinen puuttuminen tuo rollaattoreille ja lastenvaunuille parinkymmenen metriin lisämatkan.
Torin yleissuunnitelmassa luiska on suunniteltu keskelle portaita ns. maamerkin yhteyteen. Maamerkki rakennetaan myöhemmin, samoin siihenbliittyvä rollaattori-luiska.
Maamerkki oli torisuunnitelmassa muodoltaan pyöreä ikäänkuin torilla aikanaan sijainneen pesäpallokentän kotipesä.
Rollaattoreille ja lastenvaunuille tarkoitettu ajoluiska eli ramppi oli suunniteltu kotipesän ulkokehälle, jolloin siihen olisi saatu vaadittava kaltevuus.
Torin rakennustyöt ovat toistaiseksi keskeytyksissä jatkuen vasta Elomarkkinoiden jälkeen. Torin Satamakadun puoleiseen yläkulmaan suunnitellun huoltorakennuksen rakentaminen käynnistyy myös Elomarkkinoiden jälkeen.
Käyttäjäkokemukset ja palaute haminalaisilta rampin tarpeellisuudesta voivat vauhdittaa myös maamerkin ja sitä myötä myös rampin rakentamista.
Haminan keskusta ei ole koskaan nauttinut suurta mainetta liikenne- ja pysäköintiratkaisuillaan. Nyt tilannetta vielä ovat olleet hämmentämässä keskusten suurten markettien remontit. Remonttien valmistuttua p-paikkatilannekin helpottuu.
Pysäköintipaikkojen kokonaismäärä torin seudulla vähenee joka tapauksessa. Kaupungin virkakunta pohtiikin sitä, miten haminalaisten pysäköintitottumuksiin voisi vaikuttaa, sillä perus-haminalainen ei käytä koskaan pysäköintikiekkoa, vaikka sitä liikennemerkeillä edellytetään. Kun Haminasta puuttuu kokonaan pysäköintivalvonta, se on johtanut siihen, että monet seisottavat autoaan torilla koko päivän.
Kaupunki miettii, että pysäköintikiekon käyttöä voisi aktivoida tekemällä torille satunnaisia sakotusiskuja. Yksi mahdollisuus olisi ostaa lappuliisapalveluja Kotkalta, sillä parkkipaikkojen saatavuus on matkailuvaltti ja myös yrittäjien etu.