En pidä uusien moottoriteittemme varsille rakennetuista meluseinistä enkä valleista. Ymmärrän meluseinien tarpeellisuuden, kun tie leikkaa asutuskeskusten läheltä, mutta vallien rakentaminen asumattomien seutujen teiden varsille tuntuu hölmölän hommalta.
Matka Helsingistä kohti Haminaa alkaa mukavasti. Valtatien kunto on paikoin erinomainen ja matkustaja pääsee nauttimaan hienoista itäisen Uudenmaan maisemista. Sipoonlahti on näkymiltään upea ja siitä voisi nauttia enemmänkin.
Kaikki muuttuu Loviisassa, kun päästään tällä vuosikymmenellä rakennetulle väylälle. Meluvalli seuraa meluvallia riippumatta siitä, kulkeeko tielinjaus pelto- tai metsämaisemaa halkoen. Pyhtäällä tarjoillaan osittain lasista meluvallia peittämään suomalaista maaseudun maisemaa, eikä asutusta näy tarkasti tiiraamallakaan.
Melu on ääntä, jonka ihminen kokee häiritseväksi. Tienrakentaja arvioi meluhaitat valtioneuvoston hyväksymien kriteerien pohjalta erikseen päivä- ja yöajalle. Ohjearvoilla pyritään vaikuttamaan ehkäisevästi meluhaittoihin ja turvaamaan ympäristön viihtyvyys, miksi rakentaa meluvalleja seudulle, josta tuo ihminen puuttuu!
Etelä-Kymenlaaksossa on viime vuosina rakennettu uutta tietä sadoilla miljoonilla euroilla, kun E18-valtatien linjausta Turusta Vaalimaalle Venäjän rajalle nyt viimeistellään. Valtatiellä on kova hinta, mutta rahasta olisi voinut hyvinkin tinkiä rajaamalla paketista pois tarpeettomat, useiden kymmenien kilometrien meluvallit. Säästyneillä sadoilla tuhansilla euroilla olisi voinut parantaa muun tiestön kuntoa ja ohjata raha tarpeellisempaan tienrakentamiseen.