Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Ajatuksia kesä-Haminasta

Tätä kolumnia kirjoittaessani olen vielä melkoisen pesishuuman vallassa. Takana on juuri päättynyt HP:n ja Puijon Pesiksen ottelu sekä samassa yhteydessä järjestetty valtakunnallisen Naperoleirin avaus. Vallikentällä oli yli 3 000 pesisfania. Heistä runsas tuhat koostui nuorista leiriläisistä. Ottelu oli jännittävä viimeiseen sisävuoroon asti.

Tunnelma oli loistava ja sää aurinkoinen. Kun lisäksi sarjapisteet jäivät Haminaan, iltapäivä oli täydellinen. Nyt pelataan sarjanoususta. Haastankin kaikki kynnelle kykenevät kannustamaan, kun HP pelaa runkosarjan viimeisen kotiottelunsa ensi sunnuntaina 6.8. klo 17.

Kesät ovat rannikkokaupunkien parasta aikaa. Hamina ei poikkea tältä osin Hangosta, Raaseporista, Porvoosta, Loviisasta eikä Kotkastakaan. Kaikilla on omat erityispiirteensä, mutta myös yhteistä on paljon.

Rannikkokaupunkien matkailullinen painopiste ajoittuu ymmärrettävästi kesäaikaan. Historialliset nähtävyydet ovat silloin parhaimmillaan. Kukin on kehittänyt myös itselleen luontevia kesätapahtumia, joista Hamina Tattoo on yksi parhaista. Ne muodostavat matkailuvirtoihin isoja piikkejä, joiden merkitys on pääosin tietenkin positiivinen, mutta toisaalta ne myös paljastavat palvelujen rajallisuuden. Jos tapahtumavieraille ei ole tarjolla mahdollisuuksia majoittua yön yli, iso kasa matkailutuloa jää saamatta. Siitä kärsivät etenkin ravintolat, mutta myös päivittäistavarakaupat sekä matkailuun läheisesti liittyvät oheispalvelujen tarjoajat. Yhtälö ei ole yksinkertainen, sillä millään yrityksellä ei ole varaa luoda kapasiteettia, joka on vajaakäytöllä ison osan vuodesta.

Meri ja saaristo muodostavat mittavan matkailullisen potentiaalin rannikkokaupungeille. Osa on kyennyt valjastamaan saaristonsa hyvinkin tehokkaasti matkailukäyttöön. Hanko ja Kotka ovat varmaan omassa luokassaan. Osalla kaupungeista asia on vielä pahasti hakusessa. Katselin, että Hamina mainostaa matkailusivuillaan Vikla-alusten Tammioon ja Ulkko-Tammioon suuntautuvia reittejä, mutta edelleen myös m/s Brahen Viipuri-, Helsinki- ja Saimaan kanavaristeilyjä. Ei taida m/s Brahe enää kyntää näitä vesiä!

Meren ja saariston hyödyntäminen matkailullisiin tarkoituksiin edellyttää, että alueella on asiaan vihkiytynyttä ja ajassa elävää yritystoimintaa. Sellainen on kaupungille kullanarvoinen voimavara, johon kannattaa panostaa. Kaupungin tulee huolehtia saaristomatkailuun liittyvistä infra-asioista, kuten laituripalvelut ja jätehuolto sekä tukea matkailupalveluja tarjoavien yritysten markkinointia avoimesti ja aktiivisesti kaikissa yhteyksissä. Kaupunki luo parhaimmillaan tällaiselle yritystoiminnalle elinvoimaa vahvistavan alustan, joka poikii vaikka mitä.

Olen monesti miettinyt ja tällä palstallakin kirjoittanut siitä, että Tervasaaren alue on saatava ”aktiivikäyttöön”. Enkä nyt halua piirunkaan vertaa väheksyä Patu Patasen hienoa työtä. Pikku Vuohisaari on myös olennainen osa Tervasaaren miljöötä. Sinne tulisi saada joko silta tai kevyen liikenteen kannas. Pittoreski Pursiseuran paviljonki on ollut tyhjän panttina vuosien ajan.

Tervasaaren kokonaisuus on Haminan merellinen portti, jonka houkuttelevuutta niin veneilijöiden, purjehtijoiden kuin maareittejäkin pitkin Haminaan tulevien keskuudessa pitää lisätä nopeasti. Tulijoita olisi niin lännestä kuin kohta enenevässä määrin taas idästäkin.

Lopuksi vielä muutama ruusu. Haminan torialueen uudistaminen oli onnistunut hanke. Kesätorin ilme on raikas ja tarjontakin näyttäisi olevan aiempiin vuosiin nähden huomattavasti laajempaa. Kun tähän liitän vielä Lippumaailma-projektin ja Lipputornin infopisteen palvelut, kesä-Hamina hymyilee jo aika leveästi.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus