Haminan talousalueen uutislehti

Pyöräilykypärä kuin turvatyyny

Auton päivän tilaisuudessa Haminassa esiteltiin pyöräilykypärän uutta innovaatiota. Likikään kaikki eivät käytä pyöräilykypärää itsekkäistä syistä. Esteet ovat ulkonäöllisiä, mutta kypärä myös litistää hiukset tavalla, joka ei kaikille sovi.

Ruotsalainen Hövding-kypärä on kuin turvatyyny, joka ajaa saman asian kuin pyöräilykypärä.

– Kypärä on kaulassa kuin musta kauluri ja tukka on hyvin, esittelee liikenneopettaja Veijo Suomela Auton päivän tilaisuudessa.

Pyöräilijän turvatyynyssä vilkkuu muutama led-valo kertomassa, että suojavaruste on aktivoitu. Virta kytketään päälle vetoketjun vetimessä olevasta kytkimestä.

Tämän kypärän kanssa tukka ei mene vinoon, tai muutenkaan huonosti, ellei kypärä laukea. Sen jälkeen kampauksen kunnolla ei liene niinkään väliä. Kunhan pääkoppa on ehjä.

– Kaatuvan pyöräilijän kaulassa oleva kypärä laukeaa anturien aistiessa poikkeavan liikkeen. Laukeamisnopeus on huima. Kypärä huputtaa pyöräilijän pään kasvoja lukuunottamatta 0,1 sekunnissa, eli paljon ennen ilmalennon päättymistä ja mahdollisesti vaurioita aiheuttavaa törmäystä katuun.

Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on testannut kypärää käytössä ja antanut siitä tyrmäävän arvion. Hövding-kypärän todettiin vaimentavan iskua kolme kertaa paremmin kuin yksikään muu testatuista kypäristä.

– Suomessa tämä hakee vielä markkinoitaan. Hintakaan ei ole vielä asettunut järkevälle tasolle mutta varmuudella asettuu, kunhan käyttäjiä ja kysyntää tulee lisää, arvioi Veijo Suomela.

– Ruotsalainen Hövding-kypärä ei ole aivan uusi keksintö. Se on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, mutta suurempaa suosiota se ei ole vielä saavuttanut ainakaan Suomessa. Ehkä nyt olisi aika?

Autoliitto esitteli Auton päivän tilaisuudessa myös törmäyspainomittaria. 80-kiloisen miehen paino on 3 400 kiloa, jos äkkipysäys tulee 50 km/h nopeudessa.

– Törmäyspaino nelinkertaistuu, jos äkkipysäys tulee 100 km/h nopeudessa. Samoin käy auton jarrutusmatkalle: vauhdin tuplaantuessa myös jarrutusmatka nelinkertaistuu, valotti Suomela, joka on ammatiltaan liikenneopettaja.

Lue lisää aiheesta:

Previous slide
Next slide

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli